Diyabeti Çözebilecek Yeni Bir Hormon Keşfedildi

Bugüne kadar tespit edilememiş veya dikkatlerden kaçmış şeylerden birisi ortaya çıkarıldı ve yağ hücreleri tarafından doğal olarak üretilen bir hormonun diyabet ve obeziteyle savaşmaya yardımcı olabil..

Bugüne kadar tespit edilememiş veya dikkatlerden kaçmış şeylerden birisi ortaya çıkarıldı ve yağ hücreleri tarafından doğal olarak üretilen bir hormonun diyabet ve obeziteyle savaşmaya yardımcı olabileceği görüldü.

Nadir bir hastalık olan Neonatal progeroid syndrome (NPS) sahibi iki insanın DNA’larının analiz edilmesi ile tespit edilen hormona ‘asprosin’ adı verildi. Adı geçen hastalık, vücuttaki yağ oranının sağlıksız seviyelerde düşük olmasına sebep oluyor ve hastalıktan muzdarip olan insanlar çoğunlukla uyuşuk veya uyku halinde oluyor.

Öğünler arasında artış

Farelerde yapılan deneyler, hormonun; özellikle öğün zamanları arasında kandaki şeker seviyelerini düzenlemekte etkili olduğunu gösterdi. Asprosin hormonu, yağ hücrelerinden salınıp karaciğere gidiyor ve şekerin kana salınmasını uyarıyor. Kandaki glikozun artması, hormonun üretiminin durdurulmasına sebep oluyor.

NPS hastalığına yakalanmış olan bireyler, bu mekanizmadan, yani öğünler arasında kan şekerini yükseltme yetisinden mahrum oluyor ve bu nedenle sürekli bir uyuşukluk halinde kalıyorlar. Çok sıklıkla acıkan ve öğünlerinde de çok miktarda yiyen bu bireyler, aynı zamanda öncelikle şeker yüklü besinleri daha sonra proteinli besinleri tercih ediyor.

Diyabet araştırmacılarına göre, keşfedilen hormonun karaciğeri hedefleyerek uyarması ve böylelikle kan şekerini yükseltmesi ; kısacası tip 2 diyabetin temel faktörü olan mekanizma ile ilişkisi; geliştirilecek olan hormon tedavilerinde çok önemli roller oynayabilir.

Özellikle şeker hastalarının sürekli insülin alma zorunluluğunun ortadan kalkma ihtimalini gündeme getiren keşif, klinik anlamda da birçok araştırmanın önünü açacak ve yeni şeker hastalığı tedavilerinin geliştirilmesini sağlayacak gibi görünüyor. Neredeyse tüm hormonal ve enzimsel moleküler süreçlerde olduğu gibi, aktivite artırma ve/veya durdurma yöntemlerinin asprosin hormonuna uygulanması, belli sıklıklarda kan şekerinin düşük tutulmasını ve de böylelikle gittikçe daha az insülin alarak veya daha az insüline ihtiyaç duyarak bundan kurtulmalarını sağlayabilir.

Araştırma ekipleri şimdi de asprosin hormonunu bloklayacak bir antibody molekül üzerinde testler gerçekleştiriyor ve farelerde yapılan deneylerde bahsedilen bu tekniğin yeterli miktarda ve umut verici ölçüde işlediği kaydediliyor. Birkaç yıl içinde insanlar üzerinde uygulanabilecek doğru klinik uygulamaların geliştirilebileceğini söylemek de pek yanlış olmaz.

Asprosin, ayrıca obezite ve kilo alımı süreçlerinde dolaylı olarak etkili bir hormon. NPS’ten muzdarip olan insanlar çok zayıf olsa da, araştırmacılar obez insanların, obez olmayanlara göre iki kat fazla asprosin hormonu salgıladıklarını ortaya koydu.

Kaynak : Journal reference: Cell, DOI: 10.1016/j.cell.2016.02.063