Yemek İçin, Pişirmek İçin ve Hatta Ham Petrolü Temizlemek İçin- Soya

Gıda paketlemede içerik etiketleri üzerine çalışan insanlar ve bilinçli tüketiciler iyi bilirler; soya lesitini, tereyağlı ekmeklerden çikolatalı keklere kadar birçok ürünün içerisinde bulunmaktadır. ..

Gıda paketlemede içerik etiketleri üzerine çalışan insanlar ve bilinçli tüketiciler iyi bilirler; soya lesitini, tereyağlı ekmeklerden çikolatalı keklere kadar birçok ürünün içerisinde bulunmaktadır. Bilim insanları şimdi de bu çok amaçlı maddenin yeni bir potansiyel rolünü keşfettiler: taşan ham petrolün temizlenmesi. Araştırmacıların ACS Sustainable Chemistry & Engineering’de yayımlanan bu çalışması, çevresel kirliliğe sebep olan taşmaların daha az zehirli bir yolla temizlenebileceğine işaret ediyor.

Ram B. Gupta ve çalışma arkadaşları kimyasal seyrelticilerin uygulanmasının, denizlere ya da yeryüzüne yayılan ve birçok canlıya zarar veren ham petrolden kurtulmanın en hızlı yollarından biri olduğuna işaret ediyorlar. Kimyasal seyrelticiler petrolü küçük damlacıklara ayırıyor ve bu sayede bakteriler petrolü çözebiliyorlar. Fakat bazı seyrelticilerin, temizleme ekiplerine ve sudaki yaşama zararları olabiliyor. Bu sebeple Gupta ve takımı doğal ve daha zararsız yüzey etkin maddelere yönelmişler. Etki üretebilen aktif bir madde olan yüzey etkin maddeler, sıvıların absorbsiyonunu onları küçük damla formlarına geçmeye zorlayarak hızlandırıyorlar.

Bilim insanlarının bu çalışması da sağlığa zararlı etkileri olmadan aynı işi yapacak maddelerin bulunması üzerine geliştirilmiş.

Araştırmacılar çalışmalarında gıdalarda kullanılan çok etkili bir yüzey etkin madde olan ham soya lesitini’ni, lipid bileşenlerine ayırdılar. Daha sonra laboratuvarda, bu lipidlerin suyun içerisindeki petrolü istenilen forma getirip getiremeyeceğini test ettiler. Çalışmanın sonucunda bulunan bileşiklerin, şu an piyasada bulunan iki seyrelticiden daha iyi çalıştıklarını keşfettiler.

Bu ve benzeri çalışmalar sayesinde, yukarıda fotoğrafını gördüğünüz ve hepimizi üzen görüntülerin yaşanmayacağı garanti edilemese de en azından temizlenmesinde daha hızlı bir çözüm elde edilebilir.

American Chemical Society. (2015, April 22). Soy: It’s good for eating, baking — and cleaning up crude oil spills. ScienceDaily. Retrieved April 23, 2015 from www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150422121902.htm