Baran Bozdağ
UCLA'dan (University of California at Los Angeles) jeokimyacılar, Dünya üzerindeki yaşamın 4.1 milyar yıl önce - daha önceki araştırmaların öngördüğü zamandan 300 milyon yıl önce-  başlamış olduğuna dair bulgular elde etti. Keşfe göre Dünya üzerinde yaşam, gezegen oluştuktan kısa bir süre sonra başlamış olmalı.

Proceedings of the National Academy of Sciences'ta yayımlanan çalışmanın yazarlarından, UCLA'da jeokimyacı olarak görev yapan  Mark Harrison'a göre gezegenimizde yaşam aniden ortaya çıkmış olmalı öyle ki; eğer doğru malzemeler ortamda mevcut ise oluşum aşaması gerçekten de hızlı gerçekleşebilir.

Yeni araştırmaya göre, Ay'daki dev kraterleri oluşturan 3.9 milyar yıl önce Güneş Sistemi içinde gerçekleşen dev bombardımandan daha önce Dünya'da yaşam mevcuttu. Eğer bu bombardıman sırasında Dünya'daki yaşam o an için sona erdiyse, o halde daha sonra da yaşam hızlı bir şekilde tekrar başlamış olmalıydı.

Bilim insanları uzun zamandır, o dönemlerde Dünya'nın kurak ve bomboş olduğunu düşünüyordu. Harrison'un öncülük ettiği çalışma ile araştırma ekibi tarafından ise durumun tam tersi olduğu gösterildi.

Harrison'a göre, Dünya'nın erken dönemlerinde kurak, kaynayan ve çok sıcak bir yer olduğunu söylemek için elimizde hiç bir kanıt yok, bu sebepten ötürü o dönemde Dünya daha önce sandığımızdan çok daha fazla şekilde bugünkü haline benziyor olabilir.

Araştırma dahilinde erimiş kayalardan veya magmadan oluşmuş olan 10.000'den daha fazla zirkon incelendi. Örnekler Avustralya'nın batı kısmından elde edilmişti. zirkonlar ağır ve sağlam (geç bozunan) minerallerdir. Hemen yakın çevrelerini bünyelerine hapsettikten sonra zirkonlar adeta birer zaman kapsülü gibi kendileri ile birlikte onları da korumaya alarak çok ileri zamanlara taşıyabilirler.

Araştırmacılar 656 zirkonun içerisinde koyu renkli lekeler tespit etti ve bunlardan 79 tanesi yakından detaylı bir şekilde uygun yöntemler* ile inceledi. Burada araştırılan şey ise yaşamın kilit parçalarından ve bileşenlerinden olan 'karbon'du.

79 zirkondan yalnızca birinde 2 nokta halinde grafit - saf karbon - bulunduğu gözlemlendi.

dunyada-yasam-4-milyar-yil-onde-basladi-bilimfilicom 4.1 milyar yaşındaki zirkonun içindeki karbon - telif : Stanford / UCLA 4.1 milyar yaşındaki zirkonun içindeki karbon - telif : Stanford / UCLA

Bu yıl içinde ölçümler yapıldığında bugüne kadar bulunmuş en eski grafit tespit edilmiş oldu. Peki araştırmacılar ellerindeki zirkonun bizlere 4.1 milyar yaşında bir grafit sunduğunun garantisini nasıl veriyorlar.

Buradaki güven ise şuradan geliyor. Zirkon mineralinin içerisine girmiş (inclusion) ve buraya yerleşmiş olan grafitin biyolojik kökenli olmasından başka bir ihtimal mümkün değil. Biyolojik kökenli olmayan grafitin  oluşum aşamasında zirkonun içine girmiş  olmasına ihtimal verilmiyor.

Grafit içerisinde bulunduğu zirkondan daha eski bir tarihe ait. Öyle ki, uranyum / kurşun oranına bakılarak yapılan yaş hesabına göre zirkon 4.1 milyar yaşında ancak grafitin zirkondan ne kadar daha yaşlı olduğu ise bilinmiyor.

Araştırma ile öne sürülen diğer bir öncül ise evren genelinde yaşamın çok yerde bulunuyor olması. Dünya üzerinde basit yaşamın ve yaşam formlarının çok hızlı bir biçimde ortaya çıktığı biliniyor ancak fotosentez gibi karmaşık bir süreci gerçekleştirecek kompleks yaşamın oluşması bunun üzerine milyonlarca yıl sürebiliyor.

Tüm bunlara rağmen, zirkonun içindeki karbonda ise çok karakteristik bir iz gözlemlendi. Bu özellik, karbon 12 ve karbon 13 (karbon izotopu) arasındaki, fotosentetik yaşamın göstergesi olan özel bir oran. Geneline bakıldığı zaman araştırma en azından Dünya'mıza daha önce baktığımız gibi bakmamamız gerektiğini gösteriyor.

Raman Spektroskopi* yöntemi ile detaylı inceleme gerçekleştirilmiş. Bu yöntem tarih öncesine ait bir mikroorganizmanın kimyasal ve moleküler yapısının 3 boyutlu olarak görüntülenmesini sağlar.

Kaynak : Elizabeth A. Bell, Patrick Boehnke, T. Mark Harrison, and Wendy L. Mao.Potentially biogenic carbon preserved in a 4.1 billion-year-old zircon. PNAS, October 19, 2015 DOI: 10.1073/pnas.1517557112