Yapay Atomlarla Renkli Bir Dünya

Evrendeki her şeyin yapı taşı atomdur. Ve atomlar uyarıldıklarında inanılmaz renkler saçabilirler. Örneğin sodyum atomları, sodyum lambalarda (genellikle sokak lambalarında) rastlayabileceğiniz üzere,..

Evrendeki her şeyin yapı taşı atomdur. Ve atomlar uyarıldıklarında inanılmaz renkler saçabilirler. Örneğin sodyum atomları, sodyum lambalarda (genellikle sokak lambalarında) rastlayabileceğiniz üzere, mükemmel sarı renkte yanarlar ve baryum havai fişeklerde kullanılan müthiş yeşil renklerin kaynağıdır. Fakat son zamanlarda bilim insanları gerçek atomlar gibi davranan, sadece özel amaçlar için dizayn edilebilen nanoyapılar üzerinde çalışıyorlar. Bu yapay atomlar (Quantum nokta teknolojisi olarak da bilinir), yakın tarihte üretilen ince ekranlı televizyonlara daha keskin ve net bir görüntü sağlamakta da kullanılıyorlar.

Peki bilim insanları istedikleri her rengi verebilen yapay atomları nasıl üretiyorlar?

Nasıl ki her gitar teli farklı bir dalga boyunda ses çıkarıyor ve şarkı bestelememize olanak sağlıyorsa, elektronların da kendine has dalga boyları vardır. Fakat atom içerisinde, artı yüklü çekirdekle elektronlar arasındaki çekim gücünden dolayı elektronların hareketi kısıtlıdır. Elektronlar, sadece ağırlıklarıyla alakalı dalga boylarının belirlediği özel enerji seviyelerinde yörüngeleri takip edebilirler. Yani lisede öğretilen kimyadan farklı olarak, elektronlar hem parçacık hem de dalga olarak hareket ederler. Peki, elektronlar sabit bir enerji seviyesinden diğerine geçerlerken ne olur? Elektronlar yarı dalga boyundan tam dalga boyuna geçerlerken enerjilerinde değişmeler olur. Yani enerji alıp verebilirler. Elektronların bu özelliği genellikle aydınlatmada kullanılır.

Bunların hepsi kulağa çok karmaşık gelebilir. Fakat bu sistematik sayesinde bilim insanları yapay atomlar üretebiliyorlar. Bu yapay atomların elektronlarının enerji seviyeleri bilim insanları tarafından dizayn edilebiliyor ve enerji seviyelerindeki farklılıklar sayesinde istedikleri her rengi elde edebiliyorlar.

kaynaklar:

www.luminous.eee.ntu.edu.sg