Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Higher School for Economics ve University of Helsinki’den bilim insanlarının ortaklaşa yürüttüğü yeni bir araştırmanın bulgularına göre; yabancı dil öğrenmek, beynin elastikliğini ve bilgi kodlama yeteneğini geliştiriyor. Eğer öğrenilen yabancı dil sayısı artırılırsa, insan beyni bu duruma daha etkili reaksiyon gösteriyor ve öğrenme sürecinde biriken bilgiyi daha verimli işleyebiliyor.

Araştırmacılara göre; dil ve konuşma ediniminin nörofizyolojik mekaniği, beynin diğer bölümlerine kıyasla daha az keşfedilmiş durumda. Bu eksikliğin sebebi ise bilim insanlarının deney hayvanları üzerinde sözlü fonksiyonları  çalışamıyor olmaları.

Scientific Reports'da yayımlanan makaleye göre ise bilim insanları yaptıkları araştırma kapsamında beynin elektriksel aktivitesini elektroensefalografi (EEG) kullanarak ölçtüler. Yapılan çalışmaya yaşları ortalama 24 olan 10 erkek ve 12 kadın öğrenci dahil edildi. Bilim insanları, katılımcılara hem ana dillerinde hem de yabancı dillerde bildikleri ve bilmedikleri kelimelerden oluşan bir dizi sözcüğü dinlettiler. Bilim insanları, bu sırada katılımcıların beyin aktivitelerini izlediler. Araştırmacılar özellikle beynin, bilinmeyen kelimelerle karşılaşıldığında işleyişini düzenleme hızına odaklandılar. Daha sonra, biriken nörofizyolojik veriler katılımcıların dil bilgisi arka planları ile karşılaştırıldı. Yani beyin aktivite verileri ile katılımcıların kaç yaşında kaç dil bildikleri ve kaç yaşında o dili öğrenmeye başladıkları gibi veriler karşılaştırıldı. Bulgulara göre, beynin bilgiyi ne kadar çabuk işlediği ile bireyin dil bilgisi arka planı arasında bağlantı mevcut.

Deneyler, halihazırda yabancı dil bilen katılımcıların beyinlerindeki elektriksel aktivitenin daha yüksek seviyede olduğunu gösteriyor. Araştırmanın yazarlarından Yuriy Shtyov’un yorumlamasına göre; dil üzerine daha fazla uzmanlaşınca, oluşturulan yeni kelimeler üzerinden bilgi kodlaması yapan nöron ağı daha hızlı kuruluyor. Sonuç olarak bu yeni veri, beynin fizyolojisini uyarıyor ve zihni daha fazla bilgi ile doldurarak beynin elastikliğini güçlendiriyor.

İlgili Makale: Lilli Kimppa, Teija Kujala, Yury Shtyrov. Individual language experience modulates rapid formation of cortical memory circuits for novel wordsScientific Reports, 2016; 6: 30227 DOI: 10.1038/srep30227