Uzaydaki En Garip 10 Şey

Henüz çok küçük bir kısmını gözlemleyebildiğimiz ve bu kısım içerisinde çok az sayılabilecek bilgi birikimine sahip olduğumuz evren, bünyesinde çok tuhaf madde ve enerji biçimlerini barındırıyor. Hem ..

Henüz çok küçük bir kısmını gözlemleyebildiğimiz ve bu kısım içerisinde çok az sayılabilecek bilgi birikimine sahip olduğumuz evren, bünyesinde çok tuhaf madde ve enerji biçimlerini barındırıyor. Hem bilim dünyasının ilgisini çeken hem de bilimle ve özel olarak uzay-evren bilmecesiyle ilgilenen insanları heyecanlandıran bu sıradışı on cisim, madde ve enerji oluşumlarına bir göz atalım.

10 – Antimadde

uzaydaki-en-garip-10-sey-antimadde-bilimfilicom
Aynı gündüz farklı kişilklere bürünen sinemanın ve çizgi romanların süper kahramanları gibi, normal maddeyi üreten parçacıklar aynı zamanda bu maddelerin zıttını da üretiyor. Bir elektron negatif bir yüke sahiptir ancak onun antimaddesi olan pozitron, pozitif yüklüdür. Bu iki madde çarpışarak birleştiğinde birbirlerini yok ederek Einstein’ın formülasyonu olan E=mc2’ye göre saf enerjiye dönüşür.

Antimadde Nedir? yazısını okumak için tıklayınız.

9- Mini Kara Delikler

uzaydaki-en-garip-10-sey-minik-kara-delikler-bilimfilicom

Eğer radikal ve yeni bir teori olan “braneworld” (zar(membran)-dünya) teorisi doğruysa, Güneş sistemine yayılmış halde, her biri bir atom çekirdeği boyutlarında binlerce minik kara delik var demektir. Kendilerinden çok daha büyük olan kara delik akrabalarından farklı olarak, bu minik kara deliklerin Büyük Patlama’dan miras kalan ilkel kalıntılar olduğu düşünülüyor. Bu bağlamda mini kara delikler beşinci boyut ile yakından ilişkili sayılıyor.

8- Kozmik Mikrodalga Arka Alan Işınımı

uzaydaki-en-garip-10-sey-kozmik-mikrodalga-altyapisi-bilimfilicom
KMA (CMB – Cosmic microwave background) olarak da bilinen, evreni oluşturan Büyük Patlama’nın ilkel radyasyon kalıntılarından biri. Bir radyo gürültüsü olarak 1960’larda tespit edildi ve tüm uzaydan yayıldığı tahmin ediliyor. CMB, teoride bilinen Büyük Patlama için en kaliteli kanıt birimini oluşturuyor. Son dönemde yapılan çalışmalardaki kesin hesaplar kozmik mikrodalga ışınımının sıcaklığının -455 derece Fahrenheit (-270 derece Santigrat) olduğunu gösteriyor.

7 – Karanlık Madde

uzaydaki-en-garip-10-sey-karamadde-bilimfilicom
Bilim insanları karanlık madde‘nin, çok hafif nötrinolardan, görülmeyen kara deliklere kadar,  evrenin tüm maddesel yapısını oluşturduğunu düşünüyor. Ancak mevcut teknoloji ile direkt olarak tespit edilmiş veya gözlenmiş değil. Bir çok bilimci ise karanlık madde’nin gerçek olup olmadığını dahi sorgularken, gerçek olması durumunda kütleçekimi fenomeninin daha iyi anlaşılması ile birçok gizemin de çözüleceğini kabul ediyor.

6 – Ötegezegenler

uzaydaki-en-garip-10-sey-dis-gezegenler-bilimfilicom
1990’ların başında bilinen gezegenler yalnızca bizim güneş sistemimizde bulunan yakından bildiğimiz gezegenlerdi. Kasım 2010’a kadar uzay araştırmacıları 500’den fazla güneş sistemi dışında bulunan gezegen keşfetti. Bu gezegenler arasında kütleleri bir yıldızınkine yakın olan devasa gaz dünyalarından, taşsı kızıl cücelere kadar değişen örnekler bulunuyor. İkinci bir yaşanabilir Dünya arayışı hala sürerken, bilim insanları gelişen teknoloji ile bizimkine yakın özelliklerde yaşanabilir gezegenler bulmayı umut ediyor.

“Yıldızların çevresinde dünya benzeri gezegenler olabilir” yazısını okumak için tıklayınız.

5 – Kütleçekimsel Dalgalar

uzaydaki-en-garip-10-sey-yer-cekim-dalgalari-bilimfilicom
Albert Einstein’ın genel görelilik kuramına göre, uzay-zaman‘ın ürettiği sapmalar olan kütleçekim dalgaları, ışık hızında hareket ediyor. Ancak bunlar o kadar zayıf dalgalar ki, gökbilimciler ancak dev kozmik olaylar sırasında oluşan kütleçekim dalgalarının gözlenebileceğini düşünüyor.  LIGO ve LISA -bu zayıf dalgaları algılamak için üretilmiş iki aygıt- kütleçekim dalgaları araştırmalarının yürütülmesini sağlıyor.

4 – Gökada Yamyamlığı

uzaydaki-en-garip-10-sey-galaktik-yamyamlik-bilimfilicom

Dünya’daki yaşamda olduğu gibi, gökadalar da birbirlerini yiyerek zamanla büyüyüp evrimleşebilir. Samanyolu galaksimizin komşusu Andromeda şu an uydularından birini tüketiyor. Eski ‘yemek’lerinin kalıntısı olan bir düzine yıldız kümesi de Andromeda’nın içine yayılmış durumda. Görselde ise gökadamız ile Andromeda’nın muhtemel çarpışması dizayn edilmiş. Bu çarpışma yaklaşık gelecek 3 milyar yıl içinde gerçekleşecek.

3 – Nötrinolar

uzaydaki-en-garip-10-sey-notrinolar-bilimfilicom
Nötrinolar elektriksel olarak nötrdür ve hiçbir engele takılmadan kilometrelerce hareket eden neredeyse kütlesiz parçacıklardır. Bir miktar nötrino da siz bu yazıyı okurken vücudunuzdan geçmiştir. Bu hayalet parçacıklar sağlıklı ve içten yanan yıldızlarda veya ölmekte olan yıldızların süpernova patlamaları sırasında üretilir. Yer altına ve denizin dibine gömülen dedektörler ile nötrino-yakalama projesi yıllardır süregelmektedir.

2 – Yıldızsılar (Kuasarlar)

uzaydaki-en-garip-10-sey-kuasar-bilimfilicom
Gözlenebilir evrenin kenar ve köşelerinden parıldayan bu parlak ‘fenerler’, bilim insanlarına evrenimizin bebeklik dönemindeki kaosu hatırlatıyor. Kuasarlar, yüzlerce galaksinin kombine edilerek üretebileceği enerjiyi salmaktadır. Genel bir kabule göre, kuasarlar uzak galaksilerin merkezindeki isyancı dev kara delikler olarak düşünülüyor. 1979 ‘da çekilen bir fotoğraf olan görselde,  3C 273 adı verilen kuasar görülebilir.

1 – Vakum (Madde İçermeyen Uzay) Enerjisi

uzaydaki-en-garip-10-sey-vakum-emme-enerjisi-bilimfilicom
Kuantum fiziği bize görünüşteki aldatmacayı anlatmaktadır: Boş uzay sandığımız alan ‘sanal’ atomaltı parçacıkların kol gezdiği, sürekli oluşup-yok olduğu dokudur. Bu geçici parçacıklar, genel göreliliğe göre anti-yerçekimsel bir etki yaratarak uzayı genişletir ve uzayın her santimetrekaresini belli bir enerji ile besler. Ne var ki; evrenin ivmelenerek genişlemesinin altında yatan sebebi henüz kimse bilmiyor.
Evrenin bilinmeyenlerine rağmen, bildiklerimizin içinden çıkan ve algılarımızı, yaşam kavrayışımızı zorlayan bu tuhaflıklara yenilerinin eklenmesini umutla bekliyoruz.

Referans : Space.com, Top 10 Strangest Things in Space, www.space.com/9699-top-10-strangest-space.html