Ünlü Kümelerde 814 Hayalet Gökada Bulundu

Geçtiğimiz yıl, gök bilimciler ‘Dragonfly’ adı verilen bir dizi küçük teleskoptan oluşan sistemi, ünlü Coma kümesinin üzerine çevirdi ve 47 adet “ultra-dağınık” hayalet gibi gö..

Geçtiğimiz yıl, gök bilimciler ‘Dragonfly’ adı verilen bir dizi küçük teleskoptan oluşan sistemi, ünlü Coma kümesinin üzerine çevirdi ve 47 adet “ultra-dağınık” hayalet gibi görünen galaksi tespit etti. Bu küme Dünya’dan 340 milyon yıl ötede bulunuyor ve buradaki galaksiler, yıldızları galaksinin dışına doğru yayılmış halde bulunduğu için bir silüetten başka bir görüntü oluşturmuyor.

Galaksilerden bazıları Samanyolu kadar büyük olsa da onun binde biri kadar ışık yayıyor. Şimdi ise gök bilimcilerin yeni basılan The Astrophysical Journal Letters’da yayımlanacak olan makalesine göre, 8.3 metrelik güçlü Subaru Teleskopu ile 814 adet benzer yeni hayalet galaksi örneği tespit edildi.

unlu-kumelerde-814-hayalet-galaksi-bulundu-bilimfilicom

Görsel : JIN KODA, MASAFUMI YAGI, ET AL. USING THE SUBARU TELESCOPE (NATIONAL ASTRONOMICAL OBSERVATORY OF JAPAN)

Görselde yeşil çember içinde gösterilen sekiz tane galaksi yeni bulunan galaksilerden ve her yeşil çember yaklaşık 31.000 ışık yılı çapa sahip. Sarımsı çemberler ise daha önce Dragonfly tarafından saptanan iki hayalet galaksiyi kapsıyor.

Galaksiler çok yaşlı yıldızlardan oluşuyor ve yeni yıldız üretebilecek gazdan da yoksunlar. Coma kümesinin bu ilgi çekici galaksilerden oluşması, araştırmacıları bu küme çevresinin özel ürünleri olduğunu düşünmeye itiyor. Bu fikrin temelinde ise, hayalet galaksilerin gaz birikiminin yayıldığı ve küme içinde bulunan diğer galaksilerin kütle-çekimsel etkilerinden dolayı dağılırken kümeyi kaplayan sıcak gaza çarptıklarında hızla yok olduğu düşüncesi yatıyor.

Tüm bunlara ek olarak, kümede bulunan tüm gazın hayalet galaksilerin patlayan yıldızlarından saçıldığı ve kümede tutulduğu bu nedenle yeni yıldız yapımının da mümkün olmadığı düşünülüyor.

Referans : Sciencemag.org, Eight hundred fourteen ghostly galaxies found in famous cluster ,news.sciencemag.org/space/2015/06/814-ghostly-galaxies-found-famous-cluster