Sevkan Uzel
Yıldız Teknik Üniversitesi - Çevirmen/Editör
Uluslararası Uzay İstasyonu'nda bulunan 3D biyo-yazıcı kullanılarak, hücre çoğaltımı yöntemiyle küçük miktarlarda sığır, tavşan ve balık eti üretildiği açıklandı. Moskova'da geliştirildiği belirtilen ve mikro-kütleçekim ortamında manyetik alanlar kullanan biyo-yazıcı ile yapılan bu deneme, istasyonda bulunan Rus kozmonot Oleg Skripochka tarafından gerçekleştirildi.

Laboratuvarda hücre çoğaltımı yöntemiyle üretilen gıdalar konusunda özellikle son 5 yılda hızlı bir gelişme kaydedildi. Laboratuvar ortamında hem bitkisel hem de hayvansal hücrelerin üremeleri sağlanarak elde edilebilen laboratuvarda yetişme gıda yani lab-gıda, uzun sürecek uzay yolculukları ve gidilmesi planlanan Ay ve Mars'ta kalış açısından da çok önemli. Bu nedenle, Uluslararası Uzay İstasyonu'nda yapılan denemelerden Eylül 2019'da olumlu sonuç alınması, büyük bir adım niteliği taşıyor.

Kullanılan biyo-yazıcıyı üreten Rus laboratuvarı olan 3D Biyo-yazım Çözümleri'nden (İng. 3D Bioprinting Solutions) Yusef Khesuani de Neil Armstrong'un Ay'a ayak basarken sarf ettiği ünlü "İnsan için küçük bir adım, insanlık için dev bir sıçrayış bu!" sözünden esinlenerek gelişmeyi şöyle yorumluyor: "İnsan için küçük bir kırıntı, insanlık için dev bir lokma bu!"

Uluslararası Uzay İstasyonu'nda kullanılan biyo-yazıcı. (© 3D Bioprinting Solutions) Uluslararası Uzay İstasyonu'nda kullanılan biyo-yazıcı. (© 3D Bioprinting Solutions)