Sevkan Uzel
Yıldız Teknik Üniversitesi - Çevirmen/Editör
Çin çalı eğreltisi veya uzun eğrelti adlarıyla bilinen bitki (Lat. Pteris vittata) arseniği emip depolayabilmek gibi sıradışı bir beceriye sahip. Bitki, bu zehirli metali yapraklarında biriktiriyor ve buna rağmen yaşamını sürdürüyor. Bilimciler, bitkinin bu yetisine olanak tanıyan üç temel gen belirledi. Purdue Ünivrsitesi West Lafayette, Ind. Yerleşkesi'nden botanikçi Jody Banks ve ekibi tarafından gerçekleştirilen çalışmanın ayrıntıları Current Biology dergisinde yayımlanan bir makalede paylaşıldı.

Uzun eğrelti, toprakta çoğunlukla arsenat biçiminde bulunan ağır metali, kökleriyle emerek sürgünlerine çekiyor. Orada, söz konusu üç gen, bitkinin hücrelerinden geçerek koful (vakuol) denilen bir hücresel bölmeye giden arsenatın etrafını çevirmeye yardım eden proteinleri yapıyor. Ekibin bulgularına göre, arsenik kofulda tutuluyor.

Uzun eğrelti

Anlaşıldığı kadarıyla, GAPC1 adlı bir protein arsenata el koyuyor ve muhtemelen onun yolculuğu boyunca etrafa zarar vermesini önlüyor. OCT4 adlı bir başka protein de arsenatın zarlardan geçmesine yardım ediyor gibi görünüyor; muhtemelen zardan geçerek ulaştığı yapının içinde üçüncü bir protein olan GSTF1 onu arsenite dönüştürüyor ve madde bitkide bu formda depolanıyor. Banks, bu genleri kurcalamanın, bitki arseniğe maruz kaldığında ölmesine neden olduğunu belirtiyor.