Telefon Kameranızı Güçlendirecek ‘Metalensler’

Cam lensler veya daha geniş bir tanım yapılacak olursa mercek lensler, her gün kullanmakta olduğumuz akıllı telefonlarımızın kameralarından mikroskoplara kadar birçok teknolojinin içinde yerini alması..

Cam lensler veya daha geniş bir tanım yapılacak olursa mercek lensler, her gün kullanmakta olduğumuz akıllı telefonlarımızın kameralarından mikroskoplara kadar birçok teknolojinin içinde yerini almasına karşılık; ağır, pahalı ve büyük hacimli parçalardır. Şimdi ise Amerikalı araştırmacılar, bir kağıttan daha ince olan nanoboyuttaki titanyum dioksit kuleciklerinden, ince ve düz ağlar yaparak bunlardan yüksek-güçlü lensler üretmeyi başardı.

Bu yeni ve dikkat çekici teknoloji, ışık dalgalarının etkileşimini kontrol edebilmek üzere geliştirilen ve metamateryel adı ile anılan maddelerden üretiliyor. Mevcut çalışmada ise araştırmacılar, görülebilir spektrum boyunca ışığı odaklayabilmeyi başardıklarını duyurdu. Deneysel olarak ayarlanan düzenek, bilim insanlarının görüntüyü yüksek çözünürlükte 170 kat büyütebilmelerine olanak verdi. Bu oran ile optik bilimi ve teknolojisindeki konvansiyonel gelişmelerden biri daha kaydedilmiş oldu.

Araştırmacıların Science dergisinde yayımladıkları makaleye göre, yeni lensler fabrikasyon sürecine girebilecek bir potansiyele de sahip. Üstelik bu çok daha düşük bütçe ile ve standart bilgisayar çipi yapımı teknikleri ile başarılabilecek bir üretim süreci olacaktır.

Günlük hayattaki yansımalarına bakacak olursak sonuç olarak, telefonlar, tabletler ve mikroskoplar daha küçük, daha ucuz metalenslerle üstelik daha güçlü olarak üretilebilecek.

Çok Fonksiyonlu Düzlemsel Optik

2D (iki boyutlu) olarak dizayn edilen nanometre-ölçekteki metalik antenler veya metayüzeyler büyük hacimli optik (entegre) teknoloji bileşenlerinin yerine düzlem yapıdaki mini cihazların geçmesi yapılan çalışma ile biraz daha mümkün hale geldi. Harvard University John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences’dan (John A. Paulson Uygulamalı Bilimler ve Mühendislik Fakültesi) Mohammadreza Khorasaninejad ve çalışma arkadaşları nano ölçekte titanyum ve oksijen bileşiklerinin minik kule organizasyonuna sahip yapıları üst düzey optik lenslerle aynı davranışa sahip.

Bu özelliklere sahip, bu tip bir düzlemsel mini cihaz, kontak lenslerinizi de cep telefonunuzun kamerasını da bileşik bir mikroskopa çevirebilir. Araştırmacılar 2 boyutlu aralıklı diziye sahip metal antenlerden oluşturulan yongayı, çok fonksiyonlu olabilmesi için bu şekilde dizayn etti. Geliştirilmiş fonksiyonları olan ve bu dizayna sahip metayüzeyler, sensör teknolojisi ve uygulamalarından nanofotonik ağların iletişim kapasitelerine kadar birçok teknolojiyi geliştirme potansiyeline sahip.

Kaynak : Robert F. Service, Science Magazine Website, 2 Haziran 2016, www.sciencemag.org/news/2016/06/video-glitter-sized-metalenses-may-soon-power-your-smartphone-camera