Sevkan Uzel
Yıldız Teknik Üniversitesi - Çevirmen/Editör
Yeni geliştirilen karmaşık bir bilgisayar programı, tek bir kanser hücresi içindeki DNA mutasyonlarını belirleyebiliyor. Duyarlılığın bu denli yükselmesiyle birlikte, doktorların hastalığı teşhisinde muhtemelen çığır açıcı gelişmeler olacak. Ayrıca tedavi sürecindeki kullanılan kemoterapi ve radyoterapi gibi sıkıntılı yöntemler yerine, kişiye özel ve sıkıntısız yöntemler ortaya çıkabilir.

Şu anda varolan "yeni nesil dizilim" (NGS ) teknikler, milyonlarca hücreden elde edilen genomları ölçerken, Monovar yöntemi olarak adlandırılan yeni program, doku örnekleri içindeki (normalde tüm o gürültü içinde kaybolan) önemli varyasyonları bulabiliyor.

Monovar, tek hücre dizilimi (SCS ) olarak bilinen bir teknolojiyi temel alıyor. Bu teknoloji kanser araştırmalarının yanısıra nörobiyoloji, mikrobiyoloji ve immunolojide de kullanılıyor. Daha yeni SCS yöntemleri, milyonlarca hücre yerine tekil hücrelerden genom verisi çekiyor.

Monovar bu yeni veriyi alıp, hücreleri birbirleriyle kıyaslayabiliyor. Böylece yüksek bir doğrulukla anomalileri saptayabiliyor. SCS'den farklı olarak Monovar, tekil nükleotid varyantları (SNV ) denilen çok ince DNA varyasyonlarını da belirleme yetisine sahip. Bu da belli tip kanserlerin teşhisinde çok işe yarayabilir.

"Monovar'ın algoritması istatistiksel analizler üzerine kurulu. Sistem çok sayıda tekil hücreden veri alıp, SNV'leri keşfediyor ve herbiri hakkında çok ayrıntılı genetik veri sağlayabiliyor," diyor ekip üyelerinden Texas Üniversitesi MD Anderson Kanser Merkezi'nde çalışan Nicholas Navin. Çalışma sonuçlarını Nature Methods dergisinde yayımladıkları makale ile duyuran araştırmacılar, SNV'lerin doğru tespitinin hasta bakımı açısından kritik olduğunu ifade ediyor. Bunun nedeni, kişinin bir hastalığı nasıl geliştirdiği ve ilaçlara ya da aşılara nasıl tepki verdiği üzerinde doğrudan etkide bulunabilmesinden kaynaklanıyor. Kişiye özel ilaç ve tedavi yöntemlerinin geliştirilmesinde, bu moleküler varyantlar kilit rol oynuyor.

İlgili Yazılım: MonoVar < https://bitbucket.org/hamimzafar/monovar >