Su Üzerinde Batamadan Durup, Zıplayabilen Robot Üretildi

Araştırmacılar su böceğinin yeteneklerini taklit eden, su üzerinde batmadan durabilmesinin yanı sıra suyun yüzeyinde zıplayabilen, küçük bir robot tasarlayıp ürettiler. Böcekler çok hafif olduklarında..

Araştırmacılar su böceğinin yeteneklerini taklit eden, su üzerinde batmadan durabilmesinin yanı sıra suyun yüzeyinde zıplayabilen, küçük bir robot tasarlayıp ürettiler. Böcekler çok hafif olduklarından suyun yüzey gerilimini aşamazlar ve bu sebeple suda batmadan durabilirler. Bilimfili’nde yayımlanan yazıyı hatırlayalım;

su-uzerinde-yuruyup-ziplayabilen-robot-uretildi-1

Robotun üretiminde esinlenilen su böceği

‘’Yüzey gerilimi bir sıvının yüzeyinin hangi zorlukla esnediğinin veya bozulduğunun ölçülmesidir. Su yüzey gerilimi en fazla olan sıvılardan biridir. Suyun havayla temas ettiği yer olan yüzeyindeki su molekülleriyle, altta kalan su molekülleri arasında hidrojen bağları mevcuttur. Suyun yüzeyinin ince zar tabakayla kaplıymış gibi görünmesinin sebebi de bu hidrojen bağlarıdır. Bu bağları su dolu bir bardakta da rahatlıkla gözlemleyebiliriz. Tamamıyla su dolu bir bardağa baktığınızda, suyun en üstünde hafif bombeli bir şekilde dökülmeden durduğunu görebilirsiniz. Suyun bardaktan dökülmemesi de yine hidrojen bağlarının gücüyle alakalıdır.

Yüzey geriliminin biyolojik hayattaki faydası ise bazı hayvanların su üzerinde batmadan durabilmeleri, yürüyebilmeleri ve hatta koşabilmeleridir. ‘’

Araştırmacıların ürettiği su böceği benzeri robot, su böceğinin yaklaşık olarak iki katı boyutunda ve 68 miligram ağırlığında. Esinlendiği su böceğinde olduğu gibi, robot da 4 ayağındaki gerginliği kullanarak herhangi bir katı yüzeyde ya da su üzerinde zıplayabiliyor. Bacaklarınındaki yay yükünü kullanan robotun ayakları ve bacaklarındaki süper-geçirmez kaplama sayesinde de su, robotun hareketini yavaşlatmıyor. Bu robot böcek suyun yüzey geriliminin üzerinde yalnızca 1 santimetre yükseklikte ve bacaklarının uzunluğu da 5 santimetre olmasına rağmen, 14 santimetre yüksekliğe kadar zıplayabiliyor. Robotun, araştırmacılar tarafından kaydedilen videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.

Science DOI: 10.1126/science.aac8934