Gürkan Akçay
Nisan 2015`de BMC Evolutionary Biology`de yayımlanan araştırmaya göre; eğer sırt ağrısı çekiyorsanız, omurganız, en yakın akrabamız olan şempanzelerinkine benzer olmasından kaynaklanıyor olabilir.

Omurgamız, omurlarımız arasındaki kıkırdak disklerden kaynaklı olarak bizlere bir esneklik derecesi katar ve aynı zamanda da etrafta dolaşırken ya da bir şey yaparken bir amortisör gibi davranarak kritik bir rol oynar.

Ancak bazen bu diskler kayabilir ya da herniye olabilir. Bu da; diskin dış katmanındaki liflerde küçük bir doku bozulması durumunu ortaya çıkarır ve içteki jelatin çekirdek yerinden dışarıya doğru (dikey, yatay ya da kemik içine doğru) kayabilecek duruma gelir.
Schmorl-nodulu-bilimfilicomAynı zamanda Schmorl nodülü olarak bilinen bu sakatlanmalar bazı ciddi sırt ağrılarına sebep olabilir, fakat bu sakatlanmaların neden ve nasıl ortaya çıktığı tam anlamıyla anlaşılamamıştı.

Geçmişte yapılan çalışmalar; bir kimsenin omurgasının şekliyle, Schmorl nodülü geliştirip geliştirmeyeceği arasında bir bağlantı olduğunu gösteriyordu. Çünkü; insanlar, insan olmayan primatlardan daha travmatik ve daha dejeneratif  bir sırt ağrısı gösterirler. Çeşitli grup araştırmaları; bu zayıflatıcı sakatlanmanın sebebinin evrimsel süreçte iki ayağımız üzerine kalkmamız olabileceği tahmininde bulunmuşlardı.

Akıldaki bu teoriyle, Kanada ve İngiltere'den araştırmacılar; omurga şekillerine yönelik türler arası bir çalışma yürüttüler. Ekip; Ortaçağ dönemindeki insan iskeletini; Amerikan doğal tarih müzelerinde bulunan orangutan ve şempanze kemikleriyle karşılaştırdılar.
Amaç; her türün omurgasını oluşturan kemik şekli ile hareket kabiliyeti arasındaki ilişkiyi araştırarak, disk sakatlanmalarından insan olmayan atalarımızın omurga yapısına benzer omurga yapısına sahip bireylerin daha fazla etkilendiğini görmekti.

İnsanlar evrimleştikçe, omur yapımız iki ayak üzerinde durma "zorluğuyla" daha iyi başa çıkabilecek bir forma evrilmiştir. Fakat araştırmacıların da altını çizdiği gibi; "omurga şekli birçok genden etkilenir."
Bu da şu anlama geliyor; insan türü içerisinde, bazı bireylerin diğerlerine kıyasla en yakın akrabalarımızın omurga yapısına daha benzer bir omurgaya sahip olması beklenir. Bu durum aynı zamanda da bu insanların iki ayak üzerinde yürümeye (bipedalizm) daha az adapte olabildiklerini gösteriyor.

İskeletlerin karşılaştırılmasından sonra, araştırmacılar; sağlıklı omurgaların her türde belirgin olduğu sonucuna ulaştılar. Ancak insanlardaki --Schmorl nodülü-- sağlıksız omurgalar istatistiksel olarak şempanzelerinkinden ayırt edilemez durumdaydı. Bu da demek oluyor ki; bu insanlar; sağlıklı insan omurgasından daha çok şempanze omurgasına benzerlikte daha yatkın durumdalar.
Simon Fraser University'den arkeolog Mark Collard:

"Bulgularımız; disk sorunlarına sahip insanlardaki omurganın, disk sorunları bulunmayan omurgaya sahip insanlarınkinden ziyade evrimsel süreçteki en yakın akrabalarımızınkiyle (şempanzeler) şekil açısından daha benzer olduğunu gösteriyor. Çalışmamız; bazı insanlardaki patolojik omurganın iki ayak üzerine dikilmeye daha az adapte olmuş olabileceklerini gösteriyor" diyor.

BMC Evolutionary Biology 'de yayımlanan çalışma; kimlerin sırt ağrısı problemleri geliştirme noktasında risk altında olduklarına dair klinik alanlarda uzman hekimlerin daha tutarlı bir öngörüde bulunmalarına yardımcı olabilir. Araştırma bununla birlikte; disk sakatlanmasına sahip insanların tedavilerinde daha iyi yöntemler geliştirilmesi noktasında da yol açıcı olabilir.

Araştırmacılar aynı zamanda, çalışmalarının, insan omurgasında; iki ayak üzerinde yürüme sürecine geçişimize yardımcı olmuş olabilecek yeni kemik özellikleri tanımladığını söylüyorlar.

Araştırmanın Makalesi: BMC Evolutionary Biology, http://www.biomedcentral.com/1471-2148/15/68