Ses Dalgaları İlaçlar İçin Yerçekimsiz Ortam Oluşturuyor

Görseldeki sıvı küreleri sihirli bir manyetiğe sahip oldukları için havada değiller: Onlar ses dalgalarının gücüyle havada durabiliyorlar. Argonne National Laboratory’deki bilim insanları ses dalgalar..

Argonne National Laboratory’deki bilim insanları ses dalgalarını ilaçlara aşılanmış çeşitli çözelti damlacıklarını süzdürmek için kullandılar. Peki neden? Bu görüntü başlangıçta çok güzel bir illüzyon gibi gelse de, aslında ilaç endüstrisi için gerçekten faydalı sonuçlara sahip.

Yüksek çözünürlükteki tıbbi ilaçların (amorf ilaçlar), kristalin özelliğindeki ilaçlardan çok daha kolay bir şekilde vücut dolaşımına girdiği bilim insanları tarafından biliniyor. Amorf ilaçlar daha hızlı emiliyor çünkü vücuda girdiklerinde daha erken aktifleşme özelliğine sahipler.

Argonne X-ray fizikçisi Chris Benmore, yapılan çalışmanın ana fikri ile ilgili olarak,  “İlaç geliştirme konusundaki en büyük zorluklardan biri tedavi edici özelliği ne olursa olsun, bu özelliği vücudun ihtiyaç duyduğu ilaç miktarını azaltmaktır,” dedi.

Bu noktadaki asıl büyük zorluk ise, bir ilacı çözelti formundan amorf forma dönüştürmektedir. Yapılan çalışmada kabın içindeki ilaç buharlaştığında, kristalin şeklinde sertleşmesinin daha kolay olduğu gözlendi. Benmore,  “Bu maddeler adeta kristalin olmak için bir yol bulmak istiyorlar,” diye durumu özetledi.

Çözelti halindeki maddenin herhangi bir kapla temas etmeden durumunu değiştirebilmek bir bilmece gibi görünüyor. Ama bu aslında, ses dalgalarının geldiği yeri de işaret ediyor. Aşağıdaki videoda kullanılan ve aslen NASA’da geliştirilmiş olan akustik manyetik mikrogravite (yerçekimsiz ortam) koşullarını tetiklemektedir.

Acoustic levitation (akustik kuvvet ile havaya kaldırma/havada tutma) frekanslarının değiştirilmesi bilim insanlarına ilaçların çözelti içinde minimum temasla nasıl reaksiyon verdiklerini daha iyi görmelerini sağladı.

Argonne Bilim İnsanları ekibi şimdi Purdue Üniversitesi ve Arizona State Üniversitesi’ndeki bilim adamları ile hangi ilaçların kaldırma cihazı tarafından en çok etkilendiğine karar vermeye çalışıyor.

Kaynak : : Morenike Adebayo, “Scientists Use The Power Of Acoustics For Real-Life Levitation,” , http://www.anl.gov/articles/no-magic-show-real-world-levitation-inspire-better-pharmaceuticals