Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Şehirlerde yaşayan insanların bir özelliği vardır; genellikle kırsal bölgelerde yaşayanlara göre daha az arkadaş canlısı olurlar. Bilim insanlarına göre bu durumun benzeri kuşlarda da mevcut.

Behavioral Ecology’de yayımlanan çalışmaya göre; şehirlerde yaşayan Melospiza melodia (resimde bu kuşu görebilirsiniz) kuşları, kırsal bölgelerde yaşayanlarına göre daha agresif oluyorlar.

Fakat, şehirde yaşayan insanların yoğunluğu insanların mizacına katkı yaparken bu durum kuşlarda biraz daha farklı.

Araştırmacılar erkek kuşların, daha önceden kaydedilmiş aynı türden başka erkek kuşların ötüşlerine olan tepkilerini ölçtüler. Erkek kuşlar, diğer erkek kuşların sesini duyunca herhangi bir şekilde sese yönelmediler ve hoparlörlere saldırmadılar. Araştırmacıların bulgularına göre, agresiflik serçelerin yoğunluğuyla alakalı değil fakat çevredeki yiyeceklere ulaşım imkanıyla alakalı olabilir.

Araştırmacılara göre, şehirlerdeki erkek serçeler daha fazla yiyecek bulabilmelerine rağmen daha agresifler, ve kırsal bölgelerde yaşayan kuşlar da yiyecek desteği sağlandığında daha agresif oluyorlar.

Makalenin yazarlarının açıklamasına göre, serçeler yiyeceğin fazla olduğu, yüksek kaliteli alanları daha agresif savunuyorlar. Fakat, bunun ofansif mi yoksa defansif bir strateji mi olduğu henüz net değil. Şehirlerde yaşayan kuşların bölgelerindeki yiyecek miktarı fazla olması bu bölgeleri kuşlar açısından değerli yapıyor olabilir bu da daha fazla hırsızı çektiğinden dolayı agresif davranışların artışına neden oluyor olabilir.

Kaynak: Claire Ashel (27 July 2015). Why city birds are more aggressive than country birds. Science Magazine Retrieved 28 July 2015 from http://news.sciencemag.org/plants-animals/2015/07/why-city-birds-are-more-aggressive-country-birds?rss=1