Schrödinger’in Kedisinin Dalga Fonksiyonu Tanımlandı

Schrödinger’in Kedisi; uzun zamandır kuantum mekaniğinde bulunan bir açmazın altını çizdi. Şöyle ki; kedi gerçekten canlı mı veya ölü mü? Ya da tüm bu tuhaflık yalnızca aklımızda şekillenen bir ..

Schrödinger’in Kedisi; uzun zamandır kuantum mekaniğinde bulunan bir açmazın altını çizdi. Şöyle ki; kedi gerçekten canlı mı veya ölü mü? Ya da tüm bu tuhaflık yalnızca aklımızda şekillenen bir durum mu?

Queensland Üniversitesi’nden araştırmacılar bu soruyu cevaplayabilmek için önemli bir gelişim kaydettiler.

Araştırmacılar fotonların 4 boyutlu hallerini kullanarak ve bu fotonları oldukça kesin ölçümlere tabi tutarak; kedinin ölü ve canlı olarak tanımlanmasının, kedinin gerçek haline ilişkin bilgi yetersizliğinden kaynaklandığını ortaya koyan oldukça önemli bir görüşü ileri sürdüler.

Kuantum fiziğindeki tüm nesnelerde olduğu gibi, kedi de kuantum dalga fonksiyonu tarafından tanımlanır.

Queensland Üniversitesi Matematik ve Fizik Fakültesi’nden Dr. Alessandro Fedrizzi; kuantum dalga fonksiyonunu, kuantum mekaniğindeki fiziksel sistemleri tanımlayabilmek için kullanılan merkezi araç olarak tanımlarken, öte yandan da bu aracın tam olarak ne olduğunun ise hala belirsiz olduğunu söylüyor.

” Bu durum yalnızca bir sistemin gerçek haline dair bilgimizin sınırlı olduğunu mu gösterir, ya da bu durum gerçeklikle direkt uyumlu mudur?

“Ve hiç nesnel bir gerçeklik var mıdır?”

Bu tartışma on yıllardır tamamen teorik olarak kaldı, ta ki; makalenin de yazarlarından olan  Dr. Cyril Branciard ve Dr. Eric Cavalcanti ‘nin de içinde olduğu kuantum teorisyenlerinden oluşan 3 ekip bu soruya cevap bulabilmek için deneysel testler tasarladılar.

Makale yazarlarından Mr Martin Ringbauer: ” Elde ettiğimiz bulgular, ‘eğer nesnel bir gerçeklik varsa dalga fonksiyonu bu gerçeklikle uyumludur‘ sonucuna işaret ediyor” dedi.

Diğer bir deyişle, Schrödinger’in kedisi gerçekten hem ölü hem de canlı haldedir.

Ölçümler daha fazla geliştirildikçe, fizikçiler dalga fonksiyonun olası iki yorumuyla başbaşa kalacaklar: Dalga fonksiyonu gerçek mi? Yoksa yokluk mu?

Makale Referansı: “Measurements on the reality of the wavefunction.” Nature Physics (2015) DOI: 10.1038/nphys3233