Baran Bozdağ
Son dönemde ortaya atılan gökadamızın kocaman bir solucan deliği (ya da uzay-zaman tüneli -"Yıldızlararası" filmini izlediyseniz-)  olduğu teorileri ve kanıtlarına dayanarak -ve eğer doğruysa- gökadanın aynı zamanda "durağan ve seyredilebilir" olması gerektiği düşünülüyor. En azından Annals of Physics'te yayımlanan çalışmadaki kuram bunu söylüyor. Makale, Hintli, İtalyan ve Kuzey Amerikalı araştırmacıların ortak çalışması sonucu ortaya çıktı ve bilimcileri karanlık madde konusunu bir daha düşünmeye davet ediyor.

Trieste Uluslararası İleri Çalışmalar Okulu'nda (SISSA) astrofizikçi ve karanlık madde uzmanı olan makale başyazarı Paolo Salucci, "Evreni açıklayabilmek için Samanyolundaki karanlık madde haritasıyla son Büyük Patlama modelini birleştirdiğimizde ve uzay-zaman tüneli hipotezini de göz önüne aldığımızda; gökadamızın bu tünellerden bir tane içerebileceğini görüyoruz. Hatta bu tünel gökadanın boyutlarında bile olabilir. Bu tünel boyunca yolculuk etmemiz mümkün, çünkü çalışmamıza göre bu tünelde gezilebilir; tıpkı Yıldızlararası filminde izlediğimiz gibi," diye yorumluyor.

Çalışma sırasında uzay-zaman tünelleri (solucan deliği veya Einstein-Penrose köprüsü de denir) üzerinde filmden çok daha önce yapılan hesaplamalarla, karanlık madde çalışmaları için çok önemli olan eşitlikleri çözmeye çalışıldı. Çalışmada gökadamızın tamamen bir kara delik olduğu iddia edilmiyor elbette, ancak teori ve modellere göre bu hipotezin mümkün olduğu söyleniyor. Burada şu soru akıllara geliyor: Acaba deneysel olarak bunu sınamak mümkün mü? İlkesel olarak, iki gökada karşılaştırarak test edilebilir -örneğin bizim gökadamız ve ona çok yakın olan Magellanic Cloud gibi- ancak şu an gerçekten de böyle bir karşılaştırma yapabilmekten çok uzaktayız.

Sonuçlara ulaşabilmek için astrofizikçiler yüksek derece detaylı karanlık madde dağılımı haritasıyla (2013 yılında tamamlandı) genel görelilik eşitliklerini birleştirdiler. Bilimkurgudan sıyrılmış olarak bu araştırma karanlık madde üzerinde çok daha karmaşık bir yansıma yaratması açısından çok ilgi çekici.

Aynı zamanda bu çalışma, bugüne kadar var olan söz konusu parçacıkların varlığı ile ilgili ispat çalışmalarından hariç olarak (nötralino, CERN deneyi gibi) alternatif teorilerden birisi olarak kendisine bir yer ediniyor ve bu teorilerin de mümkün olduğunu gösteriyor. Karanlık maddenin başka bir boyut olabileceği, hatta belki bir gökada ulaşım sistemi olabileceği artık daha ciddiye alınmaya başladı.

Solucan deliği simülasyonu:

Referans     :
Farook Rahaman, P. Salucci, P.K.F. Kuhfittig, Saibal Ray, Mosiur Rahaman.Possible existence of wormholes in the central regions of halos. Annals of Physics, 2014; 350: 561 DOI: 10.1016/j.aop.2014.08.003