Saçları Belirli Bir Yapıda Cımbızlamak Saç Büyümesini 5 Kat Artırıyor

Hiç kimse saçlarını kaybetmeyi istemez, fakat acı gerçek şu ki bazılarımız kel kalacak. Ancak ufukta “bu bazılarımızı” sevindirecek mutlu haberler gözüküyor. University of Southern Califor..

University of Southern California (USC)’dan araştırmacıların yaptığı yeni bir çalışma; birbirine çok yakın olan saç tellerini belli bir paternde cımbızlamanın şaşırtıcı bir şekilde yeniden büyüme sonrasında saç yoğunluğunun arttığını ortaya koydu.

Araştırma ekibinin farelerde yaptığı deneyde; farenin arka bölgesinden belli bir düzen ve yoğunluk içerisinde tek tek 200 kıl dikkatli bir şekilde çekildi (yolundu). Deney sonucunda; bu cımbızlamanın; aynı bölgede yaklaşık 5 kat artan bir yoğunlukla 1200 civarında yeni saç büyümesini tetiklediği görüldü.

Henüz daha başındayken, araştırmacılar; Cell ‘de yayınlanan bulgularında yöntemlerinin kellik ya da saçkıran tedavisinde yeni bir yol olacağını söylüyorlar.

Daha önce yapılan araştırmalar, erkeklerin %50’ye yakınının 40-49 yaşları arasında kelliğin değişik formlarını yaşadıklarını gösteriyor. Androjenik alopesi olarak bilinen erkeklerin kellik dokusu İngiltere’deki 6.5 milyon erkeğin ve ABD’de 35 milyondan fazla erkeğin maruz kaldığı bir durum.

Peki, nasıl oluyor da bir saç telinin yolunması 5 katı saçın büyümesine sebep oluyor?

saclari-belirli-bir-yapida-cimbizlamak-sac-buyumesini-5-kat-artiriyor-bilimfili-comAraştırmacılar, saçların yolunmasının sebep olduğu travmanın bir bağışık tepkisini tetiklediğini söylüyor. Foliküller; coşturucu protein salgısı aracılığıyla bir tür acı verici sinyal gönderir. Bu sinyaller bağışıklık hücrelerini acı bölgesine hücum etmeleri için uyarır.

Araştırmacılar bu durumu şöyle izah ediyorlar; bu bağışıklık hücreleri; folikülün çekildiği sinyallere ve çevredeki foliküllere cevap olarak “şimdi yeni saçın büyüme zamanı” mesajını taşıyan bir molekül salgılarlar.

Makalenin yazarlarından Phillip Murray; acı çekildiğinde saçların nasıl iletişim kurduğunu anlamaya yönelik bir keşifte bulunduklarını söylüyor.

İlginç bir şekilde, saçın yeniden oluşumu büyük oranda cımbızlama bölgesine bağlı. Ekip farenin arka kısmındaki bölgeden 200 kılı 6 mm’yi aşan bir çaptaki genişlikte çektiklerinde, herhangi bir büyümenin olmadığını gözlemlediler.

Ekip aynı işlemi 3-5 mm çapındaki dairesel bölgede kılları tek tek çekerek uyguladıklarında, 450 ila 1300 yeni kılın çıktığı büyük geri dönüşüme tanık oldular. Bazı durumlarda, bu yeni kılların cımbızlanan (yolunan) bölgenin dışında da çıktığı görüldü.

Araştırmacılar, saç foliküllerinin basitçe tek tek çekilmeye cevap oluşturmadığına, ancak birbirleri arasında iletişim kurduklarına ve gerekli olan bağışıklık tepkisinin düzeyi hakkında etkin bir grup kararı verdiklerine inanıyorlar.

Eğer foliküller birbirlerinden çok uzaksalar, grup olarak kolektif bir şekilde sinyal alamıyorlar. Dolayısıyla da bağışıklık tepkisi oluşmuyor ve saç büyümesi meydana gelmiyor. Fakat, birbirine çok yakın olan saçlar cımbızlanırsa, foliküller güçlü bir bağışıklık tepkisi için koordine olup beraberce çalışabiliyorlar ve çokça yeni saçın büyümesini tetikliyorlar.

Çalışmanın öncülerinden USC ‘den gelişim biyoloğu Cheng-Ming Chuong; sonuçların canlandırıcı ilaç alanında geliştirici olabileceğini söylüyor.

Ekip, henüz bu yöntemin kellik tedavisinde nasıl kullanılabileceğine dair bir taslak çizmediler, ancak mümkün gözüküyor. Bekleyip görelim.

Kaynak: Myles Gough, “Plucking hair in a specific pattern could encourage five times more growth”, http://www.sciencealert.com/plucking-hair-in-a-specific-pattern-could-encourage-5-times-more-growth