Protez Kollarda Devrim Yaratacak Teknoloji!

Bundan tam kırk yıl önce, Les Baugh geçirdiği bir kaza sonucu iki kolunu birden kaybetti. Şimdi ise protez kol ve bacak araştırmacıları sayesinde kollarına yeniden kavuştu. Ayrıca Les Baugh protez kol..

Bundan tam kırk yıl önce, Les Baugh geçirdiği bir kaza sonucu iki kolunu birden kaybetti. Şimdi ise protez kol ve bacak araştırmacıları sayesinde kollarına yeniden kavuştu. Ayrıca Les Baugh protez kolları giyip kullanan ilk insan ünvanını da almış oldu..

Bu kollar yalnızca protez değil aynı zamanda Baugh’un vücuduna tamamen entegre ediliyor. Kollar Baugh’un sinir hücreleriyle doğrudan bağlantılı ve hiçbir destek olmadan tamamen Baugh tarafından kontrol edilebiliyor.

Devrim yaratan ve bizleri umutlandıran bu çalışmanın arkasında ise John Hopkins Ünversitesi Uygulamalı Fizik Laboratuvarından bilim insanları ve araştırmacılar bulunuyor.

Bu mucize teknolojide videoda görebileceğiniz noktaya gelene kadar Baugh birçok ağır antremandan ve kasların yeniden sinirlerle donatılması olarak adlandırılan cerrahi operasyonlardan geçti. Bu süreçte Baugh’un sinir sisteminde birtakım düzenlemeler yapıldı. Bir zamanlar kollarını ve ellerini kontrol etmesini sağlayan sinir hücreleri tekrar dağıtımlandı ve bu yolla sinir hücreleriyle bağlantılı yapay kolların kontrolü tamamen Baugh’a bırakılmış oldu yani düşünerek yapay kollarını kullanabilmesi mümkün hale geldi.

Baugh’un tanımıyla çok acılı geçen ameliyatlar sonrasında protezlerin vücuduna montajı aşamasına geçilmiş. Kollar Baugh’un bedenine bir soket ile bağlanıyor ve plastik koşum takımı vücudunu bir yelek gibi sarıyor. Teçhizat kurulduğunda ise Baugh iki kolunu ve hatta parmaklarını yalnızca düşünerek hareket ettirebiliyor. 40 yıl kolları olmadan yaşadıktan sonra Baugh’un betimlemesine göre de  bu deneyimi dünya üzerindeki herşeyden farklı.

Bu teknoloji henüz çok yeni fakat tıp dünyası için bir umut kaynağı, Baugh’un yarattığı bu tecrübe protez kollar üzerinde yapılacak çalışmalarda bir dönüm noktası olma özelliği taşıyor. Her ne kadar %100 verimle kullanmak şuan için mümkün olmasa da kolları ve bacakları olmayan insanların hayatlarını bir nebze olsun rahatlacağa benziyor.

Referans: Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory (APL)