Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
peruda-yeni-bir-maymun-turu-kesfedildi-1-bilimfilicomYan tarafta bulunan fotoğrafta ‘’ Bana mı bakıyorsun?’’ diyormuş gibi görünen hayvan, Amazon Peru içerisindeki Urubamba nehri yakınlarında bulunan ve Urubamba kahverengi titi (Callicebus urubambensis) olarak adlandırılan yeni bir maymun türü.

Güney Amerika maymunlarının en kalabalık grubu olan Titilerin bulunan yeni maymun türü ile birlikte tür sayıları 34’e yükseldi. Birçoğu evcil kedi boyutunda olan bu maymunlar küçük aile gruplarıyla beraber yaşıyorlar ve  bölgelerini havlamaya benzer bir kükreme ile savunuyorlar.

Urubamba kahvrengi titi diğer titilerden kolaylıkla ayırt edilebilecek dış görünüş özelliklerine sahip; vücudu ve kuyruğu aynu guruptan diğer maymunlara kıyasla oldukça koyu ve yüzünün tamamı da siyah.

Her bir titi türünün kendine has renkleri var ve bu renkler evrimsel olarak bir anlam ifade ediyor gibi görünüyor.  Ayrıca şaşırtıcı bir şekilde yeni bulunan maymut türü, 350 kilometre uzunluğundaki orman kuşağında oldukça yaygın. Bu bölgede bu maymunlarına av olma riski oldukça düşük fakat, buna rağmen türün soyu da tükenme tehlikesi altında.

Araştırmanın yapıldığı bölge, iki nehrin arasında gizli Peru Amazonu’nun Madre do Dios bölgesi,  sıra dışı biyolojik çeşitliliğe sahip.  Nehrin geniş olması ve nehir içerisinde yaşan piranalar bu çeşitliliğin bölge içerisinde kalmasını sağlayan doğal bir bariyer görevi görüyor.

Bu keşif ayrıca bilim insanlarına diğer titi maymun türlerini, ilk defa tanımlandıkları 100 yıl öncesinden bu güne ilk kez çalışma fırsatı sunuyor.

Keşfi yapan araştırmacılar bu çalışmaların bu sapa alanın farkındalığını arttırmasını ve titi maymunların evrimine ve dağılışına ışık tutmasını umut ediyorlar.

Kaynak: Primate Conservation