Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Tayvan’ın 25 kilometre açıklarında bir balıkçı oltasını attığında balık yerine ilginç bir şey yakaladı, kendisi ilk etapta farkına varamasa da bu antik bir insanın alt çenesiydi. Daha doğrusu balıkçı şans eseri çok kıymetli bir çene fosili yakalamıştı. Kapak resminde de görebileceğiniz antik insan kemiğinin, Tayvan ile Çin arasındaki Penghu Channel’ olarak adlandırılan denizin altında kalarak su ile dolduğu düşünülen bir mezardan çıktığı tahmin ediliyor. Nature Communications ‘da yayınlanan makalede, bu kemiğin sahibinin, büyük öğütücü ve azı dişlerine sahip olan türümüz (homo)’nun antik bir üyesi olduğu öne sürülüyor. Penghu’da bulunan çene fosili yapısı itibariyle, büyük bir oranda daha önce Çin’de bulunan bir Homo erectus kemik parçasına benziyor. Fosilin kaç yıl öncesine ait olduğu tam olarak kestirilemese de yanında bulunan soyu tükenmiş sırtlan türü canlının fosilinden yola çıkarak, araştırmacılar 400,000 ila 200,000 yıl öncesine ait olduğunu düşünüyorlar. Eğer bu doğruysa bu buluş Homo erectus ‘un Asya’da sonuna kadar ısrarcı olduğunu gösteriyor veya o zamanlarda bu bölgelerde yaşayan farklı insan türleri olabileceğine işaret ediyor. Bir başka ihtimal de bu kemiğe sahip insan daha önceleri Rusya’da bir tane parmak kemiği ve iki tane diş fosili bilim insanları tarafından bulunan, antik DNA’sından Neandertallerin yakın akrabası olduğu anlaşılan gizemli Denisovan insanlarından olabileceğini söylüyor. Bütün bu soruların cevabı, eğer bilim insanları bu çene fosili DNA'sına ulaşabilirlerse alınabilecek. Referans: Chun-Hsiang Chang, Yousuke Kaifu, Masanaru Takai, Reiko T. Kono, Rainer Grün, Shuji Matsu’ura, Les Kinsley & Liang-Kong Lin. The first archaic Homo from Taiwan. Nature Communications. 27 January 2015.