Baran Bozdağ
Notre Dame Üniversitesi bilimcilerindenJoshua Shrout ve Mark Alber'in öncülük ettiği bir ekibin yeni çalışması, bakteriyel patojen davranışlarına yeni bakış açıları kazandırdı. Çalışma Pseudomonas aeruginosa< olarak bilinen, hem karşı konulamayan hem de kalıcı enfeksiyonlara sebep olanfırsatçı bir patojen üzerinde gerçekleştirildi. Her türlü çevrede yaşayabilen ve sağlıklı insanları nadiren etkileyebilen bu bakteri; kistik fibroz hastaları, solunum hastaları, yanık mağdurları gibi bireylerin bulunduğu topluluklarda çok yaygın bir patojen. Hastanelerde iç ünitelerde tedavi gören hastaların çokça maruz kaldığı bu patojen, hastane enfeksiyonlarının en yaygın sebebi. Araştırmacılar, deneyler ve hesaplama kombinasyonları kullanarak, milyonlarca bakteriden oluşan patojen gruplarının nasıl birlikte yayıldığını incelediler. Bakteri uzuvları olarak bildiğimiz pili'lerin, grup hareketini yönetmek ve sağlamak aynı zamanda yayılan bakteriler içinde itki kuvveti yaratmak için birbirlerine bağlandıklarını ortaya çıkarıldı. Bu yayılmacı bakteri grupları toksinlerden kaçmak için ortak olarak hareket yönlerini değiştiriyor.  Araştırmada pili ile hareket eden bakterilerin antibiyotik bulunan bir bölgeden uzaklaştığı ancak pili üretimi durdurulmuş bakterilerin ise bu alana girmekten kaçamadığı ve sonunda öldükleri gözlendi. Bu araştırma dahilindeki bulgular sayesinde, bütün bir grup halinde bakterilerin nasıl kontrol edildiği anlaşılıyor; bundan sonra da patojen ve diğer bakterilerin uyguladığımız tedavilerden neden ve nasıl etkilenmedikleri, bazı enfeksiyonların tedavisinin neden çok zor olduğu daha kolay bir şekilde anlaşılabilecek. Bir sonraki adım olarak, yayılan gruplardaki hücrelerin  birey olarak nasıl davrandıklarını daha spesifik olarak incelenmesi, birlikte nasıl hareket ettiklerinin ve bu bilgiler ışığında medikal plastik objeler ve insan hücreleri gibi çok farklı çevrelerde bile nasıl kolonize olduklarının araştırılması düşünülüyor. Araştırma, Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS)'da yayımlandı. Referans    :     Morgen E. Anyan, Aboutaleb Amiri, Cameron W. Harvey, Giordano Tierra, Nydia Morales-Soto, Callan M. Driscoll, Mark S. Alber, Joshua D. Shrout. Type IV pili interactions promote intercellular association and moderate swarming ofPseudomonas aeruginosa. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2014; 111 (50): 18013 DOI: 10.1073/pnas.1414661111