Nötron Yıldızının Ağırlığı Hesaplandı

Görsel: Joeri van Leeuwen. Uzay-zaman bükümünde J1906 pulsarının bir orbitini gösteren temsili figür –  (pulsar sağda, ona eşlik eden refakatçisi merkezde ) Zamana karşı yıldızlar arası bir yarı..

Görsel: Joeri van Leeuwen.

Zamana karşı yıldızlar arası bir yarışta, gök bilimciler ikili yıldızların çekimine bağlı olarak oluşan uzay-zaman eğrisini ölçmeyi ve bir nötron yıldızının ağırlığını hesaplamayı başardı.

British Columbia Üniversitesi gök bilimcisi Ingrid Stairs’in de dahil olduğu uluslararası bir araştırmacı ekip, iki yıldızın ağırlığını da ölçtü. Bu yıldız grubu ikili pulsar sistemi, J1906 olarak biliniyor ve dönerek 144 milisaniyede bir deniz feneri şeklinde radyo dalgaları yayıyor.

Pulsar hareketini dikkatli bir şekilde takip ederek, ciddi etkileşimde olan iki yakın yıldızın yer çekimsel ilişkisi çok doğru ve kesin bir şekilde hesaplandı. İkisi de Güneş’ten daha ağır olan bu iki yıldız, birbirlerine Dünya’nın Güneş ‘e olduğundan 100 kat daha yakın. Bu nedenle arada oluşan yüksek çekim kuvveti ciddi sonuçlar yaratıyor.

Genel izafiyet teorisine göre, nötron yıldızları devasa büyüklükteki refakatçi yıldızın yerçekimi kuyusunda hareket ettikleri sırada adeta dönen bir top gibi yalpalamaktadırlar. Yörünge yörünge sonrasında, pulsar bükülmüş uzay-zamanda yolculuk yaptıkça yıldızın dönüş eksenini etkiler.
“Muazzam karşılıklı yerçekimin çekim etkisiyle pulsarın dönüş ekseni öylesine yalpalar ki ışınlar artık yeryüzüne uğramamaya başlar.” diyor çalışmanın liderliğini yapan astrofizikçi Joeri van Leeuwen.
Pulsar şu an için Dünya’da bulunan en büyük teleskopla bile görülemiyor. Bu durum genç bir pulsarın presesyon sebebiyle görülmez hale gelmesinin ilk örneği. Ne var ki, bu kozmik dönme üssü, belki 160 yıl alacak ama tekrar gözlenebilecek. Amerikan Astronomi Topluluğu toplantısında sunumu yapılan bu çalışma, Astrophysical Journal ‘de yayımlandı.

Referans   :       Joeri Van Leeuwen, Laura Kasian, Ingrid H. Stairs, D. R. Lorimer, F. Camilo, S. Chatterjee, I. Cognard, G. Desvignes, P. C. C. Freire, G. H. Janssen, M. Kramer, A. G. Lyne, D. J. Nice, S. M. Ransom, B. W. Stappers, J. M. Weisberg. The Binary Companion of Young, Relativistic Pulsar J1906 0746.