Normal Deri, Anormal Genom

Fizyolojik olarak son derece normal olan deri hücreleri, güneş ışınlarının etkisi ile birlikte yüksek oranda kanser yapıcı mutasyona uğruyor. Kanser gelişimi araştırmalarının temelinde, somatik (üreme..

Kanser gelişimi araştırmalarının temelinde, somatik (üreme hücreleri dışındaki tüm vücut hücrelerine verilen ad) hücrelerde gerçekleşen mutasyonlar bulunmaktadır, ancak ne yazık ki bu konuda hala çok fazla bilinmeyen mevcut..

Geçtiğimiz hafta yayımlanan yeni bir çalışmada bu konu araştırıldı ve normal deri hücrelerinden alınan küçük biyopsi (0.8 ila 4.7 milimetrekarelik)  örneklerinde  74 kanser geni için nükleotit dizileme işlemi gerçekleştirildi.  234 adet güneşten etkilenmiş göz kapağı epidermisi biyopsisi sonucunda hücrelerin, 1.000.000 nükleotit bazı başına 2 ila 6 somatik mutasyon düşecek kadar çok mutasyon geçirdiği tespit edildi.

Burada tespit edilen mutasyonlar, ultraviyole etkisinde oluşan kanser hücrelerinin belirteçleri ile çok benzer.. Fizyolojik olarak son derece normal olan deri hücrelerinde bile bir çok kanser geni ciddi bir pozitif seçilime tabi tutuluyor ve kendiliğinden kontrol ediliyor.

Pozitif seçilime maruz kalan mutasyonlar insan deri hücrelerinin %18 ila 32’sinde santimetrekare başına 140 kanser mutasyonu oranıyla tespit edildi. Buradaki yürütücü mutasyonların ve klonal gen gelişimi boyutlarının da kişiden kişiye değişiklik gösterdiği gözlemlendi.

Buradan çıkan sonuca göre, göz kapağındaki derinin dörtte birinde binlerce kansere doğru evrim geçiren yaşlı ve güneş etkisine uğramış kanser mutasyonuna sahip hücreler bulunuyor. Bu kanser öncesi hücreler fizyolojik olarak bozunmuyor ve deri hücresi görevlerini doğru şekilde yerine getirebiliyor.

Referans : sciencemag.org, HIGH BURDEN AND PERVASIVE POSITIVE SELECTION OF SOMATIC MUTATIONS IN NORMAL HUMAN SKIN, www.sciencemag.org/content/348/6237/880.full