Newton’dan Sonra ESO da Yerçekimini Buldu

Çok Büyük Teleskop Girişimölçeri (VLTI) için Max Planck Enstitüsü öncülüğünde Avrupa’nın 6 büyük bilim kurumu tarafından geliştirilen GRAVITY (yerçekimi), Şili’de bulunan ve ESO’ya (Avrupa Güney Gözle..

Çok Büyük Teleskop Girişimölçeri (VLTI) için Max Planck Enstitüsü öncülüğünde Avrupa’nın 6 büyük bilim kurumu tarafından geliştirilen GRAVITY (yerçekimi), Şili’de bulunan ve ESO’ya (Avrupa Güney Gözlemevi) bağlı Paranal Gözlemevi’ne getirildi.

Test aşamalarını başarıyla geçen GRAVITY’nin, VLTI ile entegre edilip 1.8’er metrelik 4 adet Yardımcı Teleskop’la (Auxillary Telescope) ilk gözlemlerini Kasım 2015’te yapmaya başladıktan sonra, 8’er metrelik 4 Birim Teleskop’la (Unit Telescope) beraber kullanılmaya başlamasının 2016 yılının ilk yarısında gerçekleşeceği öngörülüyor.

[su_frame align=”center”] GRAVITY: Güçlü bir kara delik sondası (Telif:ESO)[/su_frame]

İleri teknolojisi sayesinde 4 ana teleskobun 100 metre çaplı tek bir teleskop gibi işlev görmesini sağlayacak olan GRAVITY’nin ilk hedefi, Albert Einstein’ın genel görelilik teorisindeki kanunların hüküm sürdüğü gökadamız (galaksi) merkezindeki dev kara deliğin olay ufkunu (event horizon) sondajlamak olacak. Ayrıca, genç yıldızsal cisimler ve diğer gökadaların aktif çekirdeklerinde gerçekleşen kütlesel yığılma (mass accretion) ve fıskiye (jet) olayları ile ikili yıldız sistemleri ve ötegezegenler de GRAVITY tarafından detaylı olarak izlenebilecek.

Bugün için, yaptığı çığır açıcı buluşlarla en “üretken” yer konuşlu gözlemevi olarak Avrupa’nın uzay araştırmalarındaki karargâhı olan ESO, GRAVITY’nin de envanterine katılmasıyla gücüne güç katmış olacak.

Kaynak: ESO.org “Powerful New Black Hole Probe Arrives at Paranal” <http://www.eso.org/public/announcements/ann15061/>