Neandertal yapımı kemik aletler

Montreal Üniversitesi araştırmacıları Neandertal Çağı’na ait çok amaçlı üretilmiş kemik aletler keşfettiler. Bu beklenmedik durum insan davranışının evrimiyle ilgili yeni soruları gündeme getird..

Montreal Üniversitesi araştırmacıları Neandertal Çağı’na ait çok amaçlı üretilmiş kemik aletler keşfettiler. Bu beklenmedik durum insan davranışının evrimiyle ilgili yeni soruları gündeme getirdi. Kemik aletler Fransa’da arkeolojik kazı bölgesinde bulundu ve aletler bu döneme ait ilk çok-amaçlı alet olma özelliğini taşıyor.

Neandertaller ‘in kemiklerin mekanik özelliklerini anlayabildiğini , onlardan nasıl alet yapılacağını ve birden fazla amaç için kullanmayı bildiklerini kanıtlayan bulguya göre bizim türümüz  – Homo sapiens – lere ait özelliklerin Neandertaller ‘de de olduğunu gösteriyor. Neandertaller  250.000 ile 28.000 yıl önce Batı Asya ve Avrupa’da yaşadılar.

Neandertaller’in kemik aletler üretmesi konusu tartışmaya açık bir konu. 20. yüzyılda uzun bir dönem tarih öncesi uzmanları bu türün kemik gibi materyalleri teknolojik bilgilerinin içine dahil edebildiklerini ve kemikle çalışabilmek için gerekli tekniklerde gelişmek adına sergiledikleri yetenekleri fark etmek konusunda oldukça gönülsüzdüler. Ancak,son yirmi yıldır ortaya çıkan birçok ipucu Neandertaller’in hayvanlardan elde ettikleri sert materyalleri kullandığını göstermekte.  Yapılan yeni çalışmalar, Neandertaller’in kemik işlediğinin ek kanıtlarını ve böylelikle insan davranışının evrimi üzerine soruları beraberinde getiriyor.

neandertaller-aletler-yapıyordu-bilimfili

Kredi Görsel  : University of Montreal – Luc Doyon –  Kazılarda bulunan taş aletler ve detaylı fotoğrafları

[su_spacer size=”5″]Araştırılan bu alet Haziran 2014’te, Fransa’daki yıllık kazılar sırasında deşifre oldu.

Alet, yetişkin bir ren geyiğinin sol uyluk kemiğinden yaklaşık 55,000- 60,000 yıl önce yapılmıştı ve tamamen korunmuştu, Üzerindeki işaretler tarihini takip edebilmemizi sağlıyor. Alet üretimi için kemik elde etmek, Neandertaller’i avcılık yapmaya motive eden temel unsur değildi, tüm bunlarla birlikte et ve kemik iliğindeki yüksek enerjiyi elde etmek için avlandılar. Alet üzerindeki kalıntılara göre, iliği kemikten ayırmak için bu aletlerle et kesip kemik kırıyorlardı.

Keşiflere göre bu dönem yaşamış olan Neandertaller, bir alete isteklerine göre şekil verip, kemik parçalarına faydacı bir açıdan yaklaşıyorlardı. Uzunca bir süre modern insandan başka bir türün  böyle bir üretim gücünün olmadığını düşündük, anca bu gelişme, bahsi geçen bilişsel yetenekleri paylaşmamızı gerektiriyor.

Kaynak: ScienceDaily