Nanoparçacık ilaç ile kanser tedavisi mümkün olabilir!

Bir insan kanserden öldüğünde aslından bunun tek suçlusu orijinal tümör değildir. Çünkü kanserli hücreler, metastaz denilen bir süreçle vücudun her tarafına yayılmaya başlarlar ve kendilerini u..

Bir insan kanserden öldüğünde aslından bunun tek suçlusu orijinal tümör değildir. Çünkü kanserli hücreler, metastaz denilen bir süreçle vücudun her tarafına yayılmaya başlarlar ve kendilerini uzaktaki organların içerisinde çoğaltırlar.

Araştırmacılar uzunca bir süredir kan dolaşımıyla vücut içerisine yayılmış kanser hücrelerinin bağlarını kaydırarak ve yüzeylerindeki şeker yapılarını değiştirerek bağışıklık sistemine yakalanmadan çoğalabildiklerini biliyorlar. Hatta şeker yapılarının değiştirilmesini engelleyen ilaçlar bile üretilmiş durumda, fakat bu ilaçlar gerekli şekerlere de müdahalede bulunduğundan hayvanlar için ölümcül sonuçlar doğurabiliyor. Şimdi ise, Hollandalı araştırmacılar ilaçları nanoparçacıklar içerisinde paketleyip sadece kanser hücresini hedef alacak şekilde kullanabildiklerini hatta bu kombinasyon sayesinde fare içerisindeki kanserli hücrelerin yayılmasını durdurmayı da başardıklarını duyurdular.

Yeni nanoteknoloji tedavi yöntemi uygulamaya konulacak kadar geliştirilmedi. Fakat araştırmadan elde edilen ilk veriler yakın gelecek için gerçekten umut vaat edici.

Hollandalı araştırmacılardan bağımsız olarak, 3 yıl önce kanserli hücrelerin şeker üretimini  P-3Fax-Neu5Ac adı verilen bir ilaç ile durdurabildiğini duyuran New York şehrindeki  Memorial Sloan Kettering Kanser Merkezinden biyokimyacı Cory Rillahan; şekerlerin evrimleşmesinde görevi olan 20 enzimi durdurmayı başarmıştı.

Cory Rillahan’ın çalışmasını test eden Hollandalı araştırmacılar bu ilacı farelerde test ettiler ve gerçekten bu enzimlerin durdurulabildiğini gördüler. Fakat bir sorun vardı, bu ilaç kullanıldığında kanserin yayılması durdurulabilse dahi denek hayvanları canlı kalamıyorlardı çünkü bu ilaç kanserli hücreler dışında birçok hücrenin de çalışma sistematiğini değiştiriyordu.

Buradan yola çıkan araştırmacılar, bu ilacın yalnızca kanserli hücreyi etkilemek üzere hedefe yönlendirilebilmesi için çalışma başlattılar.

Hollanda’nın Nijmegen kentindeki Radboud University Medical Center’da tümor immünoloğu olan Gosse Adema tarafından yönlendirilen çalışmalarda umut verici sonuçlar elde edildi. Nanoteknoloji kullanılarak nano boyutlara indirgenen P-3Fax-Neu5Ac, biyolojik olarak bozunabilen poli(laktik-co-glikolik asit) ya da PLGA olarak bilinen kofulların içerisinde paketlendi. Daha sonra bu paket yalnızca kara ur hücreleri üzerindeki proteinlerle algılanabilen antikorlarla kaplandı. Kara ur akciğerleri etkileyen bir tümör olduğu için araştırmacılar bu ilacın enjekte edildiği farelerin akciğerlerinde bu tümörün ne kadar yayıldığını inceledi. Sonuçlara göre bu ilacın enjekte edildiği farelerde tümörün, normalinden %75 daha az yayıldığı gözlemlendi.

Bu ilacın insan hücrelerinde işe yarayıp yaramayacağını ise yapılacak çalışmaların sonuçları gösterecek çünkü her zaman fareler üzerinde geliştirilen ilaçlar insanlarda işe yaramayabiliyor. Fakat bu çalışmanın araladığı kapıyı açmak, araştırmada elde edilen veriler sayesinde daha kolay olacak ve belki de yakın gelecekte kanser tedavisi mümkün olan bir hastalık olacak.

DOI: 10.1126/science.aaa6384