Gürkan Akçay
Sekse dair bir gizem tarihteki varlığını sürdürüyor. Modern insanlar yaklaşık 60.000 yıl önceye kadar Avrupa'ya ulaşmadıysa eğer, nasıl oluyor da; Almanya'da bulunan ve 124.000 yıl öncesine ait bir Neandertal fosilinde onlara ait DNA ortaya çıkıyor?

Nature Communications'da 4 Temmuz'da (2017) yayımlanan araştırmaya göre; erken insanların 219.000 yıldan daha uzun bir süre önce bir göçleri daha vardı.

Hikâye, bildiğimiz kadarıyla, modern insanların atalarının 550.000 ila 765.000 yıl önce Neandertallerden ve Denisovanlardan ayrılmış olduğu şeklindedir. Neandertaller ve Denisovanlar Avrasya'da yaşarken, modern insanlar yaklaşık 60.000 yıl öncesine kadar Afrika'da kaldılar, sonrasında Avrupa'ya da girdiler.

Öte yandan, Neandertaller ve modern insanın ataları arasında yaklaşık 50.000 yıl önce bir çiftleşme gerçekleştiğine dair bolca delil bulunmaktadır. Almanya'nın güney batısında bulunan Neandertal uyluk kemiğindeki mitokondriyal DNA analizleri ise bu çiftleşmenin daha önce gerçekleştiğine dair deliller sunuyor. Hücrelerimizin enerji üretim organelleri olan mitokondrilerdeki DNA, hücre çekirdeğindeki DNA'dan farklıdır ve yalnızca dişiden kalıtılır.

Analizler neticesinde, Neandertal kemiklerindeki mtDNA'nın, kafa karıştırıcı bir biçimde Denisovanlardan ziyade modern insanınkine çok daha benzer yapıda olduğu ortaya çıktı. Diğer Neandertallerdeki mtDNA ile bu uyluk kemiğindeki mtDNA arasındaki farkları inceleyen araştırmacılar, mutasyon analizi ile kemiğin 124.000 yıl önceye ait olduğunu belirledi. Kullanılan yöntem aynı zamanda da bu Neandertalin, bilinen diğer Neandertallerden 316.000 ila 219.000 yıl önce bir zamanda ayrıldığına işaret ediyor. Ancak yine de erken insanın mtDNA'sının kilit elementlerini bünyesinde bulunduruyor.

Bu da şu anlama geliyor; modern insanın ataları, Neandertallerle yaklaşık 219.000 yıl önce çiftleşmiş olmalı ve bu zamandan sonra da Afrika dışına göç etmiş ve Avrupa'ya düşündüğümüzden daha önce gelmiş.

Kültürel Etkileşim

Modern ve arkaik insanların evrimsel geçmişinin 10 yıl önceki bilgimizden çok daha farklı olduğu netleşmiş durumda. Bu ve geçmişte elde edilen bulgular, çiftleşme olaylarına dair modellere yeni deliller sunuyor.

Araştırma ekibi, daha erken göç olayının, Afrika ve batı Avrasya arasındaki arkeolojik benzerliklere ilişkin delillerle de uyumlu olduğunu ileri sürüyor.

Öte yandan araştırma sonuçları, Neandertallerin düşündüğümüzden çok daha büyün bir populasyona ve daha büyük bir genetik çeşitliliğe sahip olduğunu gösteriyor.

Kaynak Ve İleri Okuma:

--Deeply divergent archaic mitochondrial genome provides lower time boundary for African gene flow into Neanderthals. Nature Communications. https://www.nature.com/articles/ncomms16046
--We may have mated with Neanderthals more than 219,000 years ago. NewScientist. https://www.newscientist.com/article/2139694-we-may-have-mated-with-neanderthals-more-than-219000-years-ago (accessed July 4, 2017)