Mavi-Yeşil Yosunlardan Elektrik Elde Etmek Mümkün

Montreal’deki Concordia University Optical Bio Microsystem laboratuvarından araştırma takımı, mavi-yeşil yosunların fotosentez ve solunumundan elektrik gücü elde etme olanağı sunan mikro-fotosentetik ..

Montreal’deki Concordia University Optical Bio Microsystem laboratuvarından araştırma takımı, mavi-yeşil yosunların fotosentez ve solunumundan elektrik gücü elde etme olanağı sunan mikro-fotosentetik hücre teknolojisi geliştirdiler. Yeni geliştirilen bu teknoloji belki de gelecekte insanlığın karbonsuz, temiz enerji kaynağını ekonomik yollarla üretmesini sağlayabilir. Araştırma Ekim 2015 TECHNOLOGY dergisinde yayımlandı.

Temiz ve yeşil karbonsuz enerji, tüm Dünya genelinde küresel ısınmanın etkilerinin azaltılabilmesi açısından potansiyel bir çözüm olarak görüldüğünden ilgi çekiyor. Temiz enerjinin esas kaynağı ise, insanlığın bir yıl boyunca tükettiği enerjiden daha fazlasını tek bir saatte Dünya’ya gönderen Güneş. Bundan dolayı bilim insanları yaptıkları çalışmalarla yeni sistemler geliştirerek Güneş’ten en iyi şekilde faydalanmamızı sağlamaya çalışıyorlar. Yeni yapılan araştırmada da bilim insanları, yosunlardan fotosentetik güç elde etmede verimli bir yöntem bulduklarını öne sürüyorlar.

Bitki hücrelerinde meydana gelen solunum da fotosentez de elektron transfer zicirleri (electron transfer chains) içerir. Bu sistem içerisinde NADH ve FADH2 gibi elektron taşıyıcılarının verdikleri elektronlar, redoks tepkimelerine sokularak ATP üretimini sağlanır. Fotosentezin ve solunumun elektron transfer sistemleri mavi-yeşil yosunlardan elektrik enerjisi sağlanması için oldukça önemli.

Geliştirilen fotosentetik güç hücresi, anot, katot ve proton değişim zarından meydana geliyor. Hücrenin anot kısmı siyanobakterilerden meydana geliyor ve siyanobakteriler elektronları katotta bulunan redoks etkin maddeden elektrot yüzeye aktarıyor. Bir dış yük de elektronların elde edilmesinde kullanılıyor. Geliştirilen her bir hücre,  993mV açık devre gerilimi ve 36.23W/cm2 güç yoğunluğu üretebiliyor.

İlgili Makale:  Mehdi Shahparnia, Muthukumaran Packirisamy, Philippe Juneau, Valter Zazubovich. Micro photosynthetic power cell for power generation from photosynthesis of algaeTECHNOLOGY, 2015; 03 (02n03): 119 DOI: 10.1142/S2339547815400099

Elektron Transfer Zinciri: p. 555-556, 571-574 and 802-820 of Biochemistry, 3rd Edition, by Voet & Voet.