Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Mars uzun yıllar önce soğudu ve kurudu, fakat University of Colorado Boulder’dan araştırmacılar kızıl gezegen üzerinde bir zamanlar yaşam alanı olmuş olma ihtimali bulunan antik bir gölün kanıtlarını keşfettiler.

Geology dergisinde yayımlanan makalede, Mars Opportunity’nin iniş sahası yanındaki ve gezegenin Meridiani bölgesi içerisindeki18 mil karelik klorür tuz tortusu incelendi. Amerika’daki Bonneville’de olduğu gibi bu tarz tuz tortularının tuzlu suyun buharlaşmasından sonra oluştuğu düşünülüyor. Bu sebeple, Mars üzerinde keşfedilen bu alan bir zamanlar yaşama ev sahipliği yapmış tuzlu/sulu bir bölge olabilir.

Dijital arazi haritalandırma ve tortunun etrafını çevreleyen bölgenin mineralojik analizleri gösteriyor ki 3.6 milyar yıldan yaşlı olmayan bu bölge Mars’ın yeteri kadar ısındığı ve dolayısıyla yüzey suyunun mevcut olduğu düşünülen zamandan epey sonrasına denk geliyor. Çünkü gezegen bilimciler solar sistemin yaklaşık olarak 4.6 milyar yıl önce oluştuğu kanısındalar.

Araştıracılardan biri olan Laboratory for Atmospheric and Space Physics (LASP)’dan Brian Hynek’in belirttiğine göre; Mars üzerinde olduğu düşünülen bu göl oldukça uzun süre yaşadı, ve bu gölün maksimum yaşının sınırları oldukça iyi belirlenebiliyor

Tuzun kalınlığı ve genişliği göz önüne alındığında, araştırmacılar bu gölün Dünya’nın okyanuslarının %8’i kadar tuzlu olduğunu tahmin ediyorlar. Bu tuz oranının mikrobiyal yaşama ev sahipliği yapmış olma ihtimali olduğu düşünülüyor.

Hynek’e göre yalnızca tuzluluk miktarı düşünüldüğünde, bu gölün varlığı sırasında yaşama ev sahipliği yapmış olma ihtimali yüksek. Fakat, Hynek’in belirttiğine göre bu araştırmaya asit seviyeleri gibi birçok faktör de dahil edilmemiş. Dolayısıyla bu tahminlerin daha da netleşmesi için yeni ve daha detaylı araştırmalar gerekiyor.

Makale Referansı:

Brian M. Hynek, Mikki K. Osterloo, Kathryn S. Kierein-Young. Late-stage formation of Martian chloride salts through ponding and evaporationGeology, 2015; G36895.1 DOI: 10.1130/G36895.1