Baran Bozdağ
Mars'taki antik gal bölgelerindeki, demir yüklü kayaların bu alanlardaki yaşamın varlığına dair hayati ipuçları taşıyor olabileceği tespit edildi.

Göl yataklarında oluşmuş olan bu demir zengini kayalar, araştırmacılara gore kızıl gezegen bünyesinde bundan milyarlarca yıl önceki muhtemel hayatın fosil izlerini aramak için en uygun yerler olarak değerlendiriliyor.

Yeni bir araştırma ile küçük boyutlardaki canlıların izlerini aradığımız çalışmalarda, mikroplar gibi mini yaratıklara ait kalıntıların en iyi nerelerde korunuyor olabileceği sorununa ışık tutuldu diyebiliriz. Dünya için elimizde var olan bilgiler maalesef Mars yüzeyindeki çalışma zorlukları dolayısıyla, Mars için mevcut değildi. Ancak bu çalışmada yaklaşık 4 milyar yıl önce ilkel yaşamın kendisi için bulmuş olabileceği en iyi ortam ve doğal olarak da en muhtemel kalıntı alanları daha iyi anlaşıldı.

Araştırmacılar, Mars'taki kompakt çamur ve kilden oluşan çökelti taşlarının veya kayalarının, fosil izleri taşıması açısından en muhtemel alanlar olduğunu ortaya koydu. Bu kayalar aynı zamanda demir ve silika minerali açısından da oldukça zengin.

Mars jeolojik tarihinde, Noakiyan (Noachian) ve Hesperian Periyotları süresince oluşmuş olan bu taşlar 3 ila 4 milyar yıl öncesinden izler taşıyor. Bu zaman aralığı içinde, Mars yüzeyinde su olduğu ve yaşamı destekleyecek ortamın var olduğu biliniyor.

Bu taşların aynı zamanda Dünya'daki akranlarına göre daha iyi korunmuş olduğunu belirten araştırmacılar, bunun nedeninin Mars'ın Dünya kadar levha tektoniğine uygun olmadığı ve bu fenomenin taşları etkilememiş olması olduğunu açıkladı.

Levha tektoniği, bazı gezegenlerin yüzeylerin oluşturan dev katı levhaların hareketi olarak bilinmekte ve uzun jeolojik zamanlar içinde taşları ve doğal olarak içlerindeki fosilleri yok edebilmekte veya değişen ölçülerde bunlara zarar verebilmektedir.

Araştırma ekibi, Dünya'daki fosil çalışmalarını gözden geçirdikten sonra Mars'taki koşulları taklit ettikleri laboratuvar deneylerinin sonuçlarını birlikte analiz ederek Mars yüzeyinde antik hayatın izini sürebilecekleri en muhtemel alanları tanımladı.

NASA'nın Kızıl Gezegen'e düzenleyeceği bir sonraki görev için önemli ipuçları sağlayan araştırma, Mars 2020 adlı Birleşmiş Milletler uzay ajansı aracının Mars'tan toplayacağı örnekler için bir yol haritası çiziyor diyebiliriz.

Mars'taki taşlar üzerine gerçekleştiren ve University of Edinburgh araştırmacıları tarafından yönetilen bu yeni araştırma Journal of Geophysical Research'te yayımlandı.