Baran Bozdağ
Devam etmekte olan 'Altıncı büyük yok oluş' sürecinin ortasındayken, tüm amfibi türlerinin %40'ından fazlası tehdit altında. Bu durum ise Kuzey Amerika'da çokça bulunan semender ve amfibi türlerinden başlayarak biyoçeşitlilik ve ekosistemi tehdit ediyor.

Ortaya çıkan buluşıcı bir hastalık olan Chytridiomycosis (kitrikomikoz), hastalık yapıcı bir mantar türü Batrachochytrium dendrobatidis (Bd)'den kaynaklanıyor ve şu ana kadar kayıtlara geçmiş en yıkıcı bulaşıcı hastalık olarak biliniyor. Hastalık sebebiyle 200den fazla amfibi türünün sayısı azalmaya başladı veya yok olmanın eşiğine geldi.

Son dönemde, Asya'da gelişen ve spesifik olarak semenderlere zarar veren yeni bir kitrid fungal (mantar) hastalık yapıcının Batrachochytrium salamandrivorans (Bsal) varlığı tespit edildi.

Ev sahibi popülasyonlarda bir kez oluştuğunda Bsal'ın dağılmasını kontrol etmek hiçbir etkili yol olmaksızın, Kuzey Amerika'nın Bsal istilasına uğraması hızlı epizootik düşüşlere ve dünyanın en zengin ve çeşitli semender familyasının soyunun tükenmesine yol açmış olabilir.

Kuzey Amerika'ya Bsal'ın girişinin en muhtemel yolunun uluslararası ticaret olduğu, türlerin Bsal'a maruz kalması ve türlerin Bsal'a maruz kalmasının olası etkileri gösterilmekte.

Bu durum vahşi hayatı kontrol altına alıp yönlendirmek için çok büyük bir tek fırsat sunuyor. Bu fırsatı değerlendirecek olan görevliler ve uluslararası amfibi ticaret birliği, bahsi geçen ölümcül patojenin yayılmasını engelleyebilecek. Bununla birlikte vahşi hayat dahilinde ortaya çıkan bulaşıcı hastalıklar ile hızla yayılan riskleri kontrol altına alınabilecek.

Referans : Science AAAS Website, Averting a North American biodiversity crisis , http://www.sciencemag.org/content/349/6247/481