Baran Bozdağ
Tüm evreni sadece altı parametre ile tanımlayan Standart Model kuramı, aslında son derece güzel bir kuramdır. Ama aynı zamanda garip de. Model karanlık madde ve karanlık enerji kavramlarını -henüz hiç gözlemlenememiş ve evrenin toplamda yüzde 95'ini oluşturan ve varlığımız için zorunlu olan sıradan maddeye yalnızca yüzde 5'i bırakan iki gizemli kavram- önceden sezme yeteneğine sahiptir.

Mart 2015`de Science dergisinde bu hafta yayımlanan çalışmada,  Princeton'da görev yapan astrofizikçi David Spergel evrenbilimcilerin bugün hiçbir bilgi sahibi olmadığımız karanlık madde ve karanlık enerji ikilisinin varlığı sonucuna vardığını tartışıyor. Evrenin ısısı, süpernova, gökadaların gözlemiyle araştırmacılar yüksek bir yüzdeyle evrenin tekil ve düz olduğu kanısına varıyorlar. Ancak kafa karıştırıcı bir olay olan Karanlık Enerji yüzünden evren genişleyen bir yapıya sahip. Genişleme katsayısı zamanla artıyor, bu da kütleçekim etkisini gittikçe azaltıyor. Yani sizden uzağa doğru bir top attığınızda hızlanarak uzaklaştığını düşünün.

Karanlık madde ve enerjiyi teşhis etmek için bir çok araştırma yapılacak, bazı araştırmacılar ise halihazırda karanlık madde parçacıklarını bulduklarını iddia ediyor. İsviçre'deki Dünya'nın en güçlü çarpıştırıcısı olan Büyük Hadron Çarpıştırıcısı tarafından yeni bulguların açıklanması da bekleniyor.  Süpersimetri konusunda yeni kanıtlar da buradan çıkabilir ki bu bütün karanlık madde ve enerji sorularını cevaplayabilir.

evreni-olusturan-maddeler-grafik-bilimfilicom Evrenimizin bileşenleri.. Karanlık enerji evrenin kütlece yoğunluğunun %69; karanlık madde %25 ve normal ‘atomik’ madde %5’ini oluşturuyor. 3 çeşit nötrino toplamda %0.01 ve kara delikler ise %0.0005’lik kısmını oluşturuyor. Telif: Science/AAAS

Ancak karanlık enerjiyi açıklamak ve evrenin neden hızlandığını bulmak çok daha zorlu bir problem. Önümüzdeki 10 yıl içerisinde çok güçlü teleskoplar online olarak evrenin yapısını ve son 10 milyar yılda nasıl bir değişim izlediğini haritalamak için kullanılacak. Bu da kozmik ivmelenme için yeni bakış açıları yaratacaktır.

Gel gelelim ki gözlemler bunun için tek başlarına yeterli değil. Tamamlanmış bir algı için fizikte yeni yaklaşımlara ihtiyaç var, hatta belki yeni bir kütleçekim kuramı ve hatta hesaba katılan yeni ek boyutlar gerekebilir. Daha önce genel görelilik kuramının yaptığı etkiyi görmek için buna ihtiyaç olduğu kesin.

Bu gerçekleştiğinde, evrenbilimin karanlık yüzü ile ilgili algımız artık bizden uzaklaşamayacak.

Referans: http://phys.org/news/2015-03-dark-side-cosmology.html