Baran Bozdağ
University of Hawaii Gökbilim Enstitüsü araştırmacıları ve uluslararası bir araştırma ekibi, Samanyolu Gökadası'nı çevreleyen devasa kozmik yapıyı veya başka bir deyişle kozmik mahalleyi haritaladıkları ve büyük çoğunluğunu gün yüzüne çıkardıkları çalışmalarını geçtiğimiz ay sonunda yayımladı.

Evren, farklı büyüklüklerde gökadalar ve gökada kümeleri ile ve çok daha büyük bir boşluk ile kaplıdır. The Astrophysical Journal'de yayımlanan çalışmada, Brent Tully ve araştırma ekibi Samanyolu Gökadası'nın dış sınırları içerisinde kalan ve 'Yerel Boşluk' (İng. Local Void) adını verdikleri devasa boş bölgenin büyüklüğünü ve şeklini haritalayabilmek için önceki araştırmalarında kullandıkları araçları kullandı. Gökada hareketleri gözlemlerine dayanarak, bu hareketten sorumlu olan kütle dağılımı çıkarımlarını yaparak evrenin bu yerel sayılabilen alanının üç boyutlu yapısını haritalamayı başardı.

Gökadalar yalnızca evrenin tümsel genleşmesi nedeni ile hareket etmez, aynı zamanda komşu gökadaların ve yoğun kütleli alanlarının kütleçekimsel çekme hareketi ile de hareket ederler. Sonuçlar, evrenin bütün genleşmesine göre gerçekleşen hareketlerine göreli olarak, daha yoğun kütleli alanlara doğru hareket ettiklerini ve gökadaların boşluğun yoğun olduğu az kütleli alanlardan uzaklaşmakta olduğuna işaret ediyor.

Kozmik bir metropolde yaşıyor olsak da, 1987’de Tully ve Richard Fisher Samanyolu gökadasının ‘Yerel Boşluk’ adını verdikleri uzamsal olarak devasa bir boş alanın kıyısında bulunduğunu yayımlamıştı. Bu boşluğun varlığı kabul ediliyor olsa da, gerçekleri, büyüklüğü çok az biliniyordu çünkü bize göre bu boşluk galasimizin merkezinin öbür tarafında kalıyor ve görüşümüz bu nedenle oldukça kısıtlı.

Şimdi Tully ve ekibi 18.000 gökadanın hareketlerini ölçerek, kozmografik bir harita oluşturdu ve yüksek kütle ile neredeyse hiç kütlenin birbirinden ayrıldığı yerleri belirlemeyi başardı.

Yerel Boşluk’un çevresini saran yapının düzenlenmiş hali. 200 milyon ışıkyılı uzunluktaki kırmızı, mavi ve yeşil okların merkezinde Samanyolu bulunuyor. Telif: R. Brent Tully

30 yıldır gökbilimciler Samanyolu’nun, en yakın komşumuz Andromeda’nın ve daha küçük boyutlu komşularımızın hareketlerinin neden evrenin genişlemesinden kaynaklı hareket miktarından 600 kilometre/saniye kadarlık bir sapmaya uğradığını anlamaya çalışıyor.

Yeni araştırma bunun nedeninin Virgo’nun kütlesinden kaynaklanan çekim ve her geçen zaman daha da büyük bir boşluk haline gelen Yerel Boşluk’un itmesinin kombinasyonundan kaynaklandığını gösterdi diyebiliriz.

11 dakikalık kozmik akışın gerçekleştiği haritalama işlemi sonuçlarını aşağıdaki linkten izleyebilirsiniz: