Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Muhtemelen, kola ve mentos ile yapılan ve bir hayli eğlenceli görünen deneyi sosyal medya ya da YouTube üzerinden izlemişsinizdir. Tabii ki, kola üzerinde yapılan tek deney bu değil. Bir YouTube kanalında yapılan başka bir deney, mentos-kola deneyi kadar eğlenceli olmasa da, hayli ilginç. Aşağıdaki kısa videoda da açıkça görebileceğiniz gibi; kolaya çamaşır suyu eklendiğinde, kolanın rengi açılıyor ve neredeyse renksiz oluyor. Videoyu izledikten sonra, kola ve çamaşır suyunun karıştırılmasının ardından neden kolanın renginin beyaz ya da renksiz olduğunun bilimsel açıklamasına geçebiliriz.

Kola üzerine çamaşır suyu eklendiği zaman, çamaşır suyu(sodyum hipoklorit) oksidasyon adı verilen bir süreçle oksijen atomlarının yaptığı kimyasal bağları kırar. Bu süreç sonrasında, kromoforlar ile bağları kopmuş olan oksijen molekülleri açığa çıkar. Kromoforlar, bir grup atom ve elektrondan oluşur, belirli bir dalga boyundaki ışığı absorbe ederler veya yansıtırlar. Kromoforlar ışığı absorbe etmeleri veya yansıtmaları sayesinde organik moleküllere renklerini verirler. Çamaşır suyu eklenen koladaki kromofor yapısının değişmesiyle, moleküller görünen ışığı absorbe edemezler. Bu durum da sıvının beyaz ya da renksiz gibi bir görünüme kavuşmasına neden olur.

Kanyak: IFLscience, ''What Happens When Bleach Is Added To Cola?'' Retrieved from http://www.iflscience.com/chemistry/what-happens-when-bleach-added-cola