Kıvrılan protein zincirleri, hücreleri düzene sokuyor

Hücre içindeki lifler (Fibers) çoğunlukla aktin proteininden oluşmuştur ve bu lifler; Nature Cell Biology’de yayımlanan makale de araştırmacıların belirttiğine göre; insan hücrelerinin sağını so..

Hücre içindeki lifler (Fibers) çoğunlukla aktin proteininden oluşmuştur ve bu lifler; Nature Cell Biology’de yayımlanan makale de araştırmacıların belirttiğine göre; insan hücrelerinin sağını solunu ayırt edebilmesini sağlıyor.

Bu ‘döner’ lifler (aşağıdaki görselde sarımsı renkte, hücre çekirdeği ise morumsu), sitoskeleton olarak bilinen hücrenin iç yapı iskeletinin büyük ve önemli parçasıdır. Diğer fonksiyonlarının yanı sıra, bu lifler hücrelerin gelişen embriyonun bir kısmından başka bir kısmına hareket etmelerini de sağlar.

kivrilan-protein-zincirleri-hucreleri-duzenliyor1-bilimfilicom

Kıvrılan tekerlek – Aktin filamentleri (sarımsı renkte) hücre içine doğru büyüdükçe saat yönünün tersine doğru yönelir. Bu hücrenin sağ-sol ayırdına varmasının temel sebebi olarak gösteriliyor. – Y.H. TEE ET AL. NATURE CELL BIOLOGY 2015

Araştırmaya katılan ve dışarıdan takip eden bilimcilerin ortak görüşü, hücrelerin sol ve sağ arasında bir ayrım yapabilmesini sağladığı noktasında birleşiyor. Araştırmacılardan National University of Singapore’da hücre biyoloğu olan Alexander Bershadsky’nin çalışma arkadaşı Yee Han Tee, insan deri hücresindeki aktin liflerinin kendilerini organize etmelerini mikroskop altında aldığı görüntülerden elde ettiği 100 video ile bir süreç kanıtı da üretmeyi başardı.

Araştırmacılar aktin’in bir protein olarak doğal bir asimetrisi olduğunu keşfetti. Bu asimetri liflerin hücrenin kenarlarından merkeze doğru büyürken, kıvrılıp bükülerek saat yönünün tersine ilerlemesine neden oluyor. Korunarak gelmiş olan bu oryantasyon (yönlenme) hücrelerin tüm navigasyon (yön bulma) ve diğer aktivitelerini etkiliyor.

kivrilan-protein-zincirleri-hucreleri-duzenliyor2-bilimfilicom

Dönüş – (Soldan sağa 0 – 100 – 198 – 260 dakika sonra alınmış görüntüler sıralı haldedir) Aktin protein lifleri (yeşil renkte) 4 saatten fazla süreyle kıvrılarak büyümeye devam ediyor. Fiberler hücrenin kenarlarından başlayarak, saat yönünün tersine doğru bükülerek merkeze doğru büyüyor – Y.H. TEE ET AL./NATURE CELL BIOLOGY 2015

Büyüyen Lifler – Aktin lifleri (video’da yeşil renkte) bir üst deri hücresine yayılıyor. Video 11 saat boyunca her iki dakikada bir mikroskoptan görüntü alınarak oluşturuldu.

Referans : Y.H. Tee et al. Cellular chirality arising from the self-organization of the actin cytoskeleton. Nature Cell Biology. Vol. 17, April 2015, p. 445. doi:10.1038/ncb3137