İnsan Vücudunun Evrimi Dört Aşamadan Geçti

Kuzey İspanya’da toplanan 430.000 yıl yaşındaki fosiller üzerine yapılan araştırma; insan vücudunun büyüklüğü ve şeklinin evriminin dört ana aşamadan geçtiğini ortaya çıkardı. Uluslararası bir a..

Uluslararası bir araştırma ekibi İspanya’nın kuzeyindeki Sima de los Huesos in the Sierra de Atapuerca bölgesinden toplanan insan fosillerinde vücut büyüklüğü ve şekline dair çalışma yürüttü. Yaklaşık 430.000 yıl öncesine kadar ulaşılabilen bu bölge, Dünya’da bugüne kadar toplanan insan fosillerinin en fazlasını barındırıyor ve  post-kafatası iskeletlerinin (kafatası dışındaki kemikler) analizleri bu insanların evrimsel olarak Neandertallere yakın olduğunu gösteriyor.

Araştırma; Atapuerca insanlarının görece uzun, geniş ve kaslı vücut yapısına ve Neandertallerle karşılaştırıldığında vücut kütlesine kıyasla daha küçük bir kütlede beyine sahip oldukları bulgusuna ulaştı. Atapuerca insanları son Neandertallerle –modern insanda bulunmayan– çok sayıda anatomik özelliği paylaşıyordu

Araştırmacılar; cinsimizdeki evrimsel sürecin; evrimsel geçmişimizin büyük çoğunluğunda vücut şeklindeki stasis (çev. türlerin evrimsel sürecinde evrimsel değişikliğin hiç olmadığı veya çok az olduğu süreç) tarafından karakterize edildiğini göstermesi açısından oldukça ilginç olduğunu söylüyorlar.

Atapuerca fosillerinin insan fosil kayıtlarının kalanıyla karşılaştırılması; insan vücudunun evriminin; arboreal (ağaçlarda yaşama) aşamaya ve bipedalizme (iki ayak üzerinde yürüme) dayalı dört temel aşamadan geçtiğine işaret ediyor. Atapuerca fosilleri; uzun, geniş ve güçlü vücutlarıyla ve herhangi bir arboreal davranışa dair bir delil göstermeksizin yalnızca karasal bipedalizm ile üçüncü bir aşamayı temsil ediyor. Aynı vücut tipi, cinsimizin ilk üyelerinden olan Homo erectus ile ve Neandertalleri de içeren daha sonraki üyeleri ile benzerlik gösteriyor. Böylece, bu vücut tipi; Homo cinsinde bir milyon yıldan fazla bir süre boyunca görülmüşe benziyor.

Bu tip; daha uzun, daha zayıf ve daha dar vücut tipinin ortaya çıktığı türümüz Homo sapiens‘in görünüşüne kadar değildi. Proceedings of the National Academy of Sciences ‘da yayımlanan çalışmada araştırmacılar, Atapuerca insanlarının modern insana gelmeden önceki son milyon yılda genel insan vücudu şekline ve boyutuna dair en iyi görünümü sunduğunu söylüyorlar.

Araştırmanın Orijinal Kaynağı: Postcranial morphology of the middle Pleistocene humans from Sima de los Huesos, Spain, PNAS, www.pnas.org/cgi/doi/10.1073/pnas.1514828112