Baran Bozdağ
Dinozorlar Dünya'ya hükmetmeden ve sayıları çok fazla olmadan önce bir süre boyunca artmaya ve çeşitlenmeye ve gelişmeye devam etmiş olmalılar. Yeni yapılan bir araştırma bu sürecin sanılandan çok daha hızlı gerçekleşmiş olabileceğini ve dinozorların yine sanılandan daha hızlı bir biçimde ortaya çıkmış olabileceğini önce sürüyor.

Kuzeybatı Arjantin'deki fosil dolu taşları ve kayaları analiz eden paleontologlar pre-dinozorlardan dinozorlara geçişin daha önceki bilinenden 5 ila 10 milyon yıl daha kısa zaman aldığına dair kanıtlar elde etti.

Araştırmanın sonuçları dinozorların etkili ve hızlı şekilde ekosisteme (kendi atalarının da yaşamış olduğu) yayıldıklarına işaret ediyor. Bu açıklamanın sahibi Claudia Marsicano, University of Buenos Aires'te paleontolog olarak görev yapıyor ve şöyle ekliyor: "Hızlı bir şekilde ortaya çıkıp çok hızlı bir biçimde çeşitlendiler. Çok da başarılı bir şekilde evrimleştiler."

Marsicano ve ekip arkadaşları yürüttükleri bu araştırmayı Proceedings of the National Academy of Sciences'da yayımladı.

Araştırmacılar dinozor atalarının fosillerini içeren Chañares adlı taş oluşumlarını inceledi. Bu taş 230 milyon yıllık bilinen en eski dinozor fosillerinin ve kalıntılarını içeren taşların da altında bulunuyor. Chañares taşları üzerinde yapılacak tam yaş hesaplamaları ile araştırmacılar en eski dinozorların atalarının buraya nasıl gömüldüklerini de anlamayı umut ediyor.

Dinozorların kökenlerini incelemek için bu bölgenin en iyi araştırma alanı olduğu düşünülüyor.

Hızlı Atak

Chañares taş örneklerinde bulunan zirkon kristallerdeki uranyum /kurşun oranına dayanarak yapılan yaş hesabı ile taşların kesin yaşları ilk kez hesaplanmış oldu ve 236 ile 234 milyon yıllık oldukları saptandı.

Aynı katmandaki diğer taşların yaşlarına dayanarak araştırmacılar Chañares'in 247 ila 237 milyon yaşında olduklarını varsayıyordu. Ne var ki bu araştırma ile Chañares ve içindeki fosillerin yaşlarının sanılandan 5 ila 10 milyon yaş daha genç oldukları ortaya çıktı.

Bulgular dinozorların ataları ile aynı ortama ve nemli, bol bitki ile dolu ortama yetişecek kadar hızlı biçimde evrimleştikleri ve yayıldıklarını gösteriyor. Bu da, daha önceki 'çevresel koşulların değişmesinden sonra dinozorların atalarından evrimleşerek ortaya çıktıkları' fikrini yanlışlıyor.

Son dinozor ataları ile ilk dinozorlar arasındaki fiziksel farklar çok az. İki grupta küçük vücutlu, iki bacaklı ve çoğunlukla et yiyen canlılardı. Buna rağmen bilinen dinozorların özellikleri onları atalarından ayrı kılıyor ve dinozorlar olarak tanımladığımız canlı grubundan gelen canlılarda biliniyor.

Evrimsel değişikliklerin neler olduklarını, sebep ve sonuçlarını anlamak kadar , zamanlarını ve aldıkları süreyi de bilmek büyük bir önem taşıyor. Buradan edinilen bilgilerle Dünya'nın farklı yerlerindeki aynı döneme ait taşlarda bulunan fosillerin yaş hesabı ve evrimsel süreçteki yerleri ve diğer canlılarla ilişkileri de kolayca incelenebilecek.

Kaynak : Naturedoi:10.1038/nature.2015.18953