İlginç İlişkiler Doğası: Yeni Bir Cennet Kuşu Türü Keşfedildi

Yeni türün “kuşun başı” anlamına gelen Almanca adı (Vogelkop), bir haritadaki kuş kafasına benzediği ve bir zamanlar Alman kolonisi olan Yeni Gine'nin izole bir bölgesinden esinlenilmiştir...
Görsel Telif: Tim Laman

Doğada bir cennet kuşundan daha görkemli ve büyüleyici bir kuş türü bulmak oldukça zordur. Bu türün erkekleri, dişileri etkilemek için yaptığı son derece ilginç ve gerçekten de etkileyici dans ritüeliyle bilinir.

Erkek cennet kuşları, kanatlarıyla kendilerine simsiyah karanlık bir arkaplan yaratarak ve parlak mavi gözleri ve yine parlak mavi göğüs zırhlarını bu karanlık arkaplanın önünde sahneleyerek, dişinin etrafında yarım daire şeklindeki hareketleri ile onu baştan çıkarıncaya kadar kur yaparlar.  Erkek cennet kuşunun alkışa değer bu şovunu internette muhtemelen izlemişsinizdir. Cennet kuşları, neredeyse bütün ışığı absorbe eden süper-siyah tüyler evrimleştirmiş olmalarıyla ve bu eşsiz danslarıyla ünlüdür.

OrnitologlarOrnitolog: Kuş bilimci.OrnitologlarParadisaeidae ailesine ait cennet kuşlarının şimdiye kadar 43 eşsiz türünü belirledi. Fakat 16 Nisan’da (2018) PeerJ‘de yayımlanan yeni bir araştırma, cennet kuşu türlerine yeni bir eklemede bulundu. Bilim insanları, benzer iki kuş türündeki farklılıkları gözlemledikten sonra kuşları kendi türleri olarak sınıflandırdılar. Alandaki diğer araştırmalar ve müze analizleri, araştırmacıları, –yeni tür– Vogelkop’un genetik olarak diğer cennet kuşu türlerinden ayrıştığı sonucuna götürdü.

Yeni türün “kuşun başı” anlamına gelen Almanca adı (Vogelkop), bir haritadaki kuş kafasına benzediği ve bir zamanlar Alman kolonisi olan Yeni Gine’nin izole bir bölgesinden esinlenilmiştir.

Kendine Özgü Ötüşü ve Dansı

Tıpkı kuzenleri gibi, Volgekop da Dünya üzerindeki en siyah renklere sahip. Tüylerin mikroskobik yapısı incelendiğinde, ışığın neredeyse tamamını absorbe ettiği gözlemlendi. Her iki kuş türü de, dişilere kur yaparken kendilerine eşsiz bir görüntü katan parlak mavi ayrıntılara sahip. Fakat iki üyenin farklı türler olduğunu ortaya koyan farklılıklar da bulunuyor.

Örneğin, dans esnasında; Vogelkop, diz elemlerini daha fazla büküyor ve daha fazla sıçrıyor. Ayrıca, hızlı ve küçük hareketlerle sağa sola doğru hareket ediyor.

Öte yandan, kuşların sesleri de birbirinden kısmen daha farklı. Birisi yüksek sesli bir “viyaklama” çıkarırken; Vogelkop, daha “hoş” tona uygun bir ses çıkarıyor.

Bir grup bağımsız araştırmacı, 2016 yılında müze örneklerinde, kuşların genetik varyansları bulunduğu sonucuna ulaşmış ve ayrı kuş türlerinin varlığına işaret etmişti.  Bu genetik bulgu ile yola çıkan ornitologlar, saha delilleri araştırmaya başladı. Ekip, diğer türlerin ve Vogelkop’un birbirinden ayrı olduklarını teyit eden cennet kuşları arasındaki fiziksel farklılıkları gözlemledi. Örneğin, Vogelkop kuşlarının tüyleri, farklı bir şekle sahipti.

Araştırmacılar, Vogelkop formunun neye benzediğini ve doğadaki davranışını gördükten sonra, ayrı bir tür olduğundan daha da emin oldu. Kur ritüelinin farklılığı, seslerin farklılığı ve bunun yanı sıra dişilerin görünüşünün de farklı olması kuşların farklı türler olduğu düşüncesini güçlendiriyor.

Solda yaygın olarak bilinen cennet kuşu görülürken, sağda yeni bir tür olarak tanımlanan ve ifadesi tamamen farklı olan Vogelkop formunu görebilirsiniz. Görsel Telif: Tim Laman & Ed Scholes/Macaulay Library

Öte yandan, kuşların her ikisi de Yeni Gine’ye özgü türler. Fakat, Vogelkop, adanın daha batısında “Kuşun Kafası” ya da ismini aldığı Vogelkop olarak bilinen bölgesinde bulunuyor.

Aşağıdaki video, kur yapma sırasında Vogelkop erkeğinin, türün yaygın bilinen diğer kuzenine kıyasla tamamen farklı bir görünüş sergilediğini ortaya koyuyor.