İklim Değişimi Komodo Ejderlerinde Cinsiyet Değişimine Sebep Oluyor

Nature dergisine kapak olan bir araştırma, ilk defa; doğada iklim-etkili bir değişimle erkek komodo ejderlerinin dişilere dönüştüğünü doğruladı. University of Canberra ‘dan araştırmacılar uzun s..
Görsel Telif: Mario Susilo / Shutterstock

University of Canberra ‘dan araştırmacılar uzun süredir Avustralya’daki komodo ejderleri üzerinde çalışmalar yürütüyorlardı. Ekip; bir sürüngenin cinsiyet belirlenme sürecinin; hızlı bir şekilde, kromozomlar tarafından belirleniyorken sıcaklık tarafından belirlenen bir duruma dönüşebileceğini ortaya çıkarabildiler.

Daha öncesinde, laboratuvar koşullarında erkek komodo ejderlerinin aşırı sıcaklığa maruz kaldığında dişiye dönüştüğü gösterilebilmişti. Ancak bu yeni çalışmada, cinsiyeti dönüşen bireylerin (erkekten-dişiye) üreme anlamında verimli oldukları ve bu durumun doğada da meydana gelen bir fenomen olduğu gösterildi.

131 yetişkin ejderden ve kontrollü üreme deneylerinden elde edilen saha verilerini kullanarak, araştırma ekibi; erkek kromozomlarına sahip bazı sıcak ejderlerin aslında dişi olduklarını gösteren moleküler analizleme yürüttüler.

Cinsiyeti dişiye dönen ejderlerin normal erkeklerle çiftleştirilmesi ile; araştırmacılar, cinsiyetin yalnızca sıcaklık tarafından belirlendiği yeni bir üreme hattı oluşturabildiler. Ekip bunu yaparak; bu ejderlerin genetiğe dayalı sistemden sıcaklığa-dayalı bir sisteme hızlı bir geçişi başlatabildiklerini gördüler.

Araştırmada aynı zamanda; cinsiyeti değişmiş (genetik olarak erkek olan dişiler) annelerin normal annelerden daha fazla yumurtaya yattıkları bulgusuna ulaşıldı. Yani bir bakıma, baba ejderlerin daha iyi anneler olabildiği ileri sürülebilir.

Makalede ayrıca; bu bulguların cinsiyet tayini evriminin daha geniş bir kapsamda ele alınması gerektiğinin önemine vurgu yapılıyor.
Makalenin yazarlarından Prof. Arthur Georges:

“Cinsiyet tayinini belirleyen mekanizmalar, eşeyli üreyen bütün türlerin devamı ve evrimi üzerinde oldukça derin bir etkiye sahiptir. Bu mekanizmalar hakkında ne kadar çok şey öğrenirsek, iklim değişimine bağlı evrimsel tepkinin ne şekilde olacağına dair tahmin geliştirmede daha donanımlı oluruz” diyor.