Baran Bozdağ
Texas Biyomedikal Araştırma Enstitüsü'nden bir grup bilim insanı, HIV-1'e karşı savunma geliştirerek AIDS'e yol açan bu virüsün etkisini sıfıra indirmeyi başardı. Ruth Ruprecht tarafından yönetilen araştırmada, Immunoglobulin M (IgM) adı verilen bir antikor ile denek hayvanları üzerinde mukoza üzerinden maruz kalınan AIDS virüslerinin neden olduğu enfeksiyon engellenmeye çalışıldı.

HIV-1'in yeni vakalarının dünya genelinde yüzde 90 oranında rektum ve vajina mukozal sıvıları üzerinden bulaştığı bilinirken gelişmenin önemi oldukça aşikar görünüyor.

Ruprecht'e göre IgM antikoru bir anlamda unutulmuş bir moleküldü. Birçok bilim insanı bu molekülün etkisinin kısa süreli olduğunu ve HIV-1 gibi bir istilacıya karşı uzun süreli bir kalkan görevi görmeyeceğini düşünüyordu.

AIDS dergisinde yayımlanan makalede Resus maymunları üzerinde yapılan deneyler ve sonuçları duyuruldu. Araştırmacılar öncelikle hayvanlara, epitelyuun altında bulunan plazma hücreleri tarafından üretilen doğal IgM antikorunun insan versiyonunu verdi. Yarım saat sonra da aynı hayvanlara SHIV (simian-human immunodeficiency virus) verildi. Altı hayvandan dördü virüs karşısında tam koruma geliştirdi.

82 gün boyunca izlenen hayvanlarda, IgM'in virüsleri bir araya toplayarak kitle haline getirdiği ve böylelikle mukozal bariyeri geçerek vücuda yayılmasını engellediği gözlemlendi. Oluşturulmuş antikorların verilmesi üzerine kurulu sistemde pasif immünizasyon başarı ile geliştirildi.

IgM, antijeni ile çok güçlü bağ kurabiliyor, hızlıca bağlanıyor ve bu kimyasal etkileşim kolay kopmuyor. Araştırma ile bu uygulamanın mukozal anti-HIV-1 IgM etkisi ile koruyucu olabileceği ilk kez gösterildi. IgG gibi standart bilindik antikorlarla karşılaştırıldığında IgM'nin virüse beş kat daha güçlü bağlandığı da tespit edildi. Bu da yeni bir araştırma alanı açıyor ve IgM'nin şans verildiğinde çok etkili olabileceğini gösteriyor.

IgM'nin virüse güçlü ve opsiyonel bağlanmasını sağlayan çoklu kolları görülüyor

IgM antikorunun HIV-1 virüsünü nötralize eden bir etkisi olduğunu belirten araştırmacılar, bu etkinin seviyesinin belirlenmesi için aktivite değerlendirilmesi yapılması gerektiğini de öne sürüyor. HIV-1 virüsünün tam olarak etkisiz hale getirilmesi için tedavi ve terapi amaçlı antikor kokteylleri yapılabileceği ve bu yolla etkin bir HIV savaşının sürdürülebileceği düşünülüyor.