Baran Bozdağ
Yeti yengeci'nin hidrotermal ağız (volkan ağzı) sisteminde bulunan ilk türü , Antarktika yakınlarında Güney Okyanusu'nda East Scotia Ridge bölgesinde keşfedildi ve İngiliz bir bilim ekibi tarafından tanılandı.

Tür, University of Southampton'da derin su ve kutup biyoloğu olan Profesör Paul Tyler'a atfen  Kiwa tyleri ismini aldı.

Kiwa tyleri , Kiwaidae olarak bilinen, hakkında pek bir bilgi olmayan tıknaz istakoz grubunun bir üyesi. Bu grup, jeotermal olarak ısınmış hidrotermal ağız bölgesini ele geçirmiş ve burada gelişip oluşmuş durumda. Türün, metrekareye 700'den fazla üyesinin düştüğü bu kapalı bölgenin en dominant türü olduğu saptandı.

Yeti Yengeçleri, yoğun sert kıllarla -setae olarak bilinir -  ve bakterilerle kaplı kürk görünümlü vücutları ile ünlüdür.  Kiwa tyleri'nin görünüşü, hidrotermal ağızdaki baca yapılarında fazlaca gelişen, bakteriler için kapsayıcı bir yuva işlevi görerek, kemosentetik bakterilerin ürettiği besini alıp büyümelerini sağlıyor.

Yaşamının büyük bir bölümünü, yaklaşık 25 santigrat derecedeki volkan ağzındaki baca yapılarının çevresindeki sulara kısılı kalmış şekilde geçiriyor. Bacalar arasında geçiş ve hareket şansı bulamıyor çünkü bu ara kısımlarda sıcaklık 0 "sıfır" santigrat dereceye ve hatta altına kadar düşüyor.

Dişiler yumurtalarını bu bacalardan uzağa, derin kutup sularına taşıyor ve larvaların dışarı çıkmasını güvenle sağlamış oluyor. Aksi takdirde bu küçük larvalari yetişkinlerin baskın olduğu sıcak su habitatında bir yaşam şansı bulamazlar.

Yengeçler ve ıstakozlar, küresel suların genel özelliği halini almış durumda ancak kutup bölgesi denizlerinde çok az sayıda türleri bulunuyor. Güney Okyanusları'ndaki sıcak su kapalı alanları (tek olmakla birlikte) 'Hidrotermal ağız sistemleri', Yeti Yengeçleri için bir yaşam alanı yaratıyor.

University of Southampton'dan çalışmanın baş yazarı Dr Sven Thatje : " Antarktik yeti yengeci, kendisine ait sıcak suların bulunduğu ve soğuk kutup suları tarafından dar bir alana hapsedilmiş hidrotermal ağız (baca) kısmına sıkışmış durumda. Tür, bu kısıtlı alana (bir kaç metreküp) çok yoğun bir şekilde alanı domine ederek ve kürk görünümlü setae'lerinde yaşamalarına izin verdikleri bakterilerden beslenerek, adapte olmuş halde devamlılığını sürdürüyor." şeklinde çalışmaı ve bulguları özetledi.

Referans : Sven Thatje , Leigh Marsh, Christopher Nicolai Roterman, Mark N. Mavrogordato, Katrin Linse. Adaptations to Hydrothermal Vent Life in Kiwa tyleri, a New Species of Yeti Crab from the East Scotia Ridge, Antarctica. PLoS One, 2015 DOI: 10.1371/journal.pone.0127621