Fareleri Daha Zeki Yapmak, Bilişsel Hastalıkları Engelleyebilir

Bilim insanları; süper zeki olması için fareleri genetik olarak modifiye ettiler ve bu farelerin aynı zamanda daha az kaygılı olduğunu buldular. Bu buluş alzheimer, şizofreni, post travmatik stres boz..

Bilim insanları; süper zeki olması için fareleri genetik olarak modifiye ettiler ve bu farelerin aynı zamanda daha az kaygılı olduğunu buldular. Bu buluş alzheimer, şizofreni, post travmatik stres bozukluğu gibi bozuklukların tedavi araştırmalarına yardımcı olabilir.

Britanya ve Kanada’dan araştırmacılar, tek bir geni değiştirerek beyin dahil birçok organda bulunan fosfodiesteraz-4B (PDE4B) enzimini bloke etmenin fareleri daha zeki ve aynı zamanda daha az ürkek yaptığını buldu. “Farelerle yaptığımız çalışmamızda fosfodiesteraz-4B’yi yeni araştırmalar için potansiyel bir hedef olarak belirledik.” diyor, çalışmayı yürüten ve Britain’s Leeds University’deki farmokoloji okutmanı olan Steve Clapcote.

Clapcote, takımının şu an özellikle PDE4B’yi ketleyen (inhibe eden) ilaçlar geliştirmek üzerine çalıştığını söyledi. Bu ilaçlar insanlardaki klinik çalışmalara uygun olup olmadığı görülmesi için önce hayvanlarda denenecek.

Cuma günü Neuropsychopharmacology dergisinde yayımlanan araştırmanın deneylerinde bilim insanları PDE4B bloke edilmiş farelerde bir dizi davranış testleri yürüttüler ve bu farelerin daha hızlı öğrenmeye yatkın olduklarını, olayları daha uzun hatırladıklarını ve kompleks problemleri normal farelerden daha iyi çözdüklerini buldular.

Araştırmacılar, “zeki” farelerin önceki gün gördükleri fareyi hatırlamada ve saklanmış bir kaçış platformunun yerini öğrenmede daha iyi olduklarını söylüyor. Aynı zamanda sıradan bir fareye göre korkunç olayları birkaç gün sonra daha az hatırlayabiliyorlar ve PDE4B insanlarda da bulunduğundan, yaşla ilişkili mental gerileme gibi beyin durumlarının tedavi araştırmalarını da ilgilendirebilir.

Bu deney aynı zamanda PDE4B bloke edilmiş farelerin daha az anksiyete kaygısı çektiğini; ışıksız, karanlık ortamları tercih eden normal farelere göre daha fazla açık, aydınlık alanlarda zaman geçirmeyi seçtiğini gösterdi.

Fareler doğal olarak kedilerden korkarken, modifiye edilmiş farelerin kedi idrarına daha az korku ile tepki verdi; bu durum PDE4B bloke etmenin risk alma davranışını artırdığını gösteriyor.

Referans :  Alexander McGirr, Tatiana V Lipina, Ho-Suk Mun, John Georgiou, Ahmed H Al-Amri, Enoch Ng, Dongxu Zhai, Christina Elliott, Ryan T Cameron, Jonathan GL Mullins, Fang Liu, George S Baillie, Steven J Clapcote, John C Roder. Specific Inhibition of Phosphodiesterase-4B Results in Anxiolysis and Facilitates Memory Acquisition.Neuropsychopharmacology, 2015; DOI: 10.1038/npp.2015.240