Gürkan Akçay

Erken gelişim dönemini gösteren yeni mikroskop görüntüleri, insan embriyosunun, yetişkin insana göre çok daha fazla kas içerdiğini gösteriyor.

Örneğin, gebeliğin 7. haftasında, embriyonik dönemdeki eller yaklaşık 30 adet kas yapısına sahipken; yetişkinlerde bu sayı 19 civarında. 1 Ekim'de (2019) Development'da yayımlanan araştırmaya göre, gebeliğin 13. haftası itibariyle, kasların büyük çoğunluğu kaybolurken, bazıları da diğerleriyle kaynaşıyor.

Araştırmacılar, insan embriyolarının 13 haftalık gebeliklere kadar olan detaylı 3 boyutlu görüntüleri analiz ettikten sonra keşfettiler; ayaklarda, bacaklarda, gövdede, kollarda ve baştaki kasların da gelişim sırasında ortaya çıktığını ve kaybolduğunu keşfettiler. Ortaya çıkma ve sonradan kaybolma ya da atavistik (atadan gelen) bu durum için araştırmacılar; kasların evrimsel kalıntı olduğunu söylüyor. Ekibe göre, bu tür atavistik kaslar, insanların doğdukları son kas setine yontulan bir temel olarak inşa ediliyor. Kaybetme ya da özelleşme, insan evriminde meydana gelen şey.

Diğer hayvanlarda ise bu kasların bazıları hala korunuyor. Yetişkin şempanzeler ve insan embriyoları, ön kollarında epitroklea dirsek kası (epitrochleoanconeus) bulunduruyor olmalarına karşın, yetişkin insanların pek çoğunda bu kas bulunmaz. Bunun yanı sıra, insanın memeli ataları da yaklaşık 250 milyon yıl önce evrim ağacındaki memeliler ve sürüngenlerin bölünmesiyle, el tarağının arkasındaki kası kaybetmişlerdir. Kertenkeleler ise, bu kaslara hala sahiptir ve bu kaslar insan embriyosunda da görülmektedir. Ancak, gelişim aşamasında diğer kaslarla kaynaşır veya kaybedilirler, dolayısıyla da pek çok yetişkinde bu kastan bulunmaz.

Bazen, insanlar, genellikle kaybedilen kasların bir kısmını tutarlar ve bu da zararsız anatomik varyasyonlara neden olur. Örneğin, 5 Nisan 2018'de yayımlanan bir çalışmada insanların yaklaşık yüzde 13'ünün ön kollarında epitroklea dirsek kası (epitrochleoanconeus) bulunduğu ortaya koyulmuştu.