Baran Bozdağ

Bugüne kadarki uzaklık rekorlarını adamakıllı yerle bir eden bir bulgu geçtiğimiz yıl içinde gerçekleştirildi ve gökbilimciler tarafından Dünya'dan 13.4 milyar ışık yılı uzaklıkta bulunan bir galaksi keşfedildi. Uzaklığına bakarak, galaksinin; evren bugünkü yaşı olan 13.8 milyar yılın henüz yüzde üçü yaşında iken parlamaya başladığı belirtilmişti.

Şimdi ise, şaşırtıcı derecede parlak bir yıldız grubu olan ve üyelerinin çoğunluğunun 100 milyon yaşında (burada evrenin oluşumundan 100 milyon yıl sonrası kastediliyor, doğal olarak geçen sene yapılan keşifteki 13.4 milyar ışık yılı uzaklık rekoru, 13.7 milyara geliştirilmiş oldu) veya altında olduğu genç galaksilerden çıkan ışıklar Dünya'ya ulaşmaya başladı. Bununla birlikte ardı sıra gelen keşifler de yayımlanmaya devam ediyor. Geçtiğimiz günlerde Astrophysical Journal dergisinde yayımlanan yeni bir çalışmada bu genç gezegenlerin Samanyolu galaksisinin yalnızca yüzde 4'ü kadar bir genişliğe sahip olduğu belirtildi.

Görselde pembe bir leke olarak görünen genç galaksinin adı GN-z11 ve bu galaksi Ursa Major takım yıldızları arasında bulunuyor. Galaksinin kütlesinin yaklaşık olarak 1 milyar güneş kütlesi kadar olduğu tespit edildi. İlk bakışta bu rakam etkileyici gelebilir ancak, bu kütle bizim içinde bulunduğumuz Samanyolu galaksisinin yalnızca yüzde birine eşit.

Ne var ki, küçük de olsa GN-z11 galaksisi hızla büyüyor (ya da daha doğrusu 100 milyon yıl önce hızla büyüyordu) : bu küçük galaksinin yıldız oluşturma hızı Samanyolu galaksisinin bugünkü hızına oranla 20 kat daha fazlaydı. Mevcut ve güncel verilere dayanarak, araştırmacılar galaksinin içindeki yıldızlar hakkında tek tek net bilgiler veremiyor ancak bu yıldızların genellikle güneşten çok çok daha büyük kütlelere sahip olduklarını belirtiyorlar.

Yeni uzaklık rekoru, eski rekoru da tam 300 milyon ışık yılı kadar geçerek, daha uzun bir süre rekor olarak yerini koruyacağa benziyor. Araştırmaclar bu rekorun 2018 yılında James Webb Space Telescope'un (James Webb Uzay Teleskobu) — 6.5-metre-genişliğinde, diğer görevlerle birlikte evrenin en derin ve ilk oluşumlarını gözlemleyebilmek üzere dizayn edilmiş infrared (kızılötesi) teleskobu— fırlatılmasına kadar muhtemelen değişmeyeceğini tahmin ediyor.

Kaynak :  Science magazine, Astronomers spot galaxy born near the birth of the universe , DOI: 10.1126/science.aaf4145