Baran Bozdağ
Bilim insanları, kanser belirtilerinin ve işaretlerinin 'kokusunu' alabilmek için, kanser hastalarının nefesleri üzerine çalışmalar ve analizler yürütüyorlar. ACS (Amerikan Kimya Topluluğu) dergisi olan Nano Letters'da yayımlanan yeni bir çalışmada ise, bir araştırma ekibi bu hedefe doğru giden yeni bir ilerleme kaydettiklerini duyurdu. Araştırmacılar, yumurtalık kanserine özel bileşikleri hastanın nefesinden doğru şekilde teşhis edebilen, küçük bir esnek sensör yongası (array) geliştirmeyi başardı.

Kanser teşhisi gerçekleştirmek bugün birçok görüntüleme tekniğini kullanmayı gerektiriyor; doku örneklerini mikroskop altında incelemek, protein analizi veya genetik analiz yapmak gibi.

Daha güvenli ve vücuda daha az hasar verici yeni yöntemler arayışında, son dönemde araştırmacılar hastaların nefesleri üzerine çalışmaya başlamıştı. Buna göre de hastalık çeşidi ve hastanın genel biyolojik durumuna göre, nefes örneklerinin belirli bileşikleri içermesine göre profiller hazırlanıyordu.

Nefesten gelen bu hastalık ipuçlarını, anlamlı birer teşhis materyaline çevirmek ve doğru bir teşhis yapabilmek için, çok sayıda sensör gerekiyor ki bu da yöntemi klinik pratik anlamında kullanılabilir olmaktan alıkoyuyor. Hossam Haick ve ekip arkadaşları (Nicole Kahn, Ofer Lavie, Moran Paz, Yakir Segev) bu sorunun çözümü buldular.

Araştırmacılar küçük, 'elektronik burun' olarak kullanılmak üzere esnek altın-nanoparçacık sensörleri ile nefes teşhisi yapabilen bir yonga geliştirdiler. 17'si yumurtalık kanseri olan 43 gönüllüden alınan nefes örneği ile test edilen elektronik burun %82 başarı yüzdesi ile hastalığı doğru tespit edebildi.

Metodu geliştirmenin çok daha geniş çapta bir klinik test ve araştırma aşaması gerektirdiğini söyleyen araştırmacılar, başka hastalıklar için de kullanılabilir hale getirmenin mümkün olabileceğini öne sürüyor.

Referans : American Chemical Society,