Baran Bozdağ
Geçtiğimiz yaz mevsiminin sonlarına doğru Washington State University araştırmacıları; Amerika'da Wyoming, Montana ve Idaho eyaletlerinin belirli kısımlarını içine alan dev Yellowstone National Park'ın içlerine doğru yaptıkları keşif gezisinden, oldukça şaşırtıcı ve yeni bilgiler ile geri döndü.

Amerika'nın ve Dünya'nın ilk resmi (1872) milli parkı ilan edilen Yellowstone, içerisindeki gezi güzergahında ve patikalarında sayısız güzelliği ve doğal fenomeni barındırırken, insanların bu yolların dışında gezmediği kısımlarda da hala keşfedilmeyi bekleyen binlerce türü, olayı ve ekolojik mekanizmayı barındırdığı tahmin ediliyor.

Araştırma ekibi yürüyüşüne Heart Lake gayzer havzası bölgesinin içlerine doğru 12 kilometre civarı ilerleyerek devam ettikten sonra 4 tane henüz el değmemiş dört sıcak su göleti keşfetti. Dikkatli bir biçimde suyun bir kenarından birkaç elektrodu gölete bıraktı ve gizlenmiş olan elektrik ile beslenip, elektrik solunumu yapan bakterilerin saklandıkları yerlerden çıkması için onları elektrik ile kandırmaya çalıştı.

32 gün sonra sıcak kaynak suyu göletlerine dönen ve göletlerin içlerine doğru salıverilmiş elektrotları geri toplayan araştırmacılar, bunları mercek altına alarak, topladıkları örneklerin veri analizlerini yapmaya girişti.

Haluk Beyenal öncülüğünde araştırmalarını gerçekleştiren çalışma ekibi, attıkları elektrik yemi ile avları olan sıcağı seven elektrik solunumu yapan bakterileri tabiri caizse avlamayı başardı.

Elektrotların katı karbon yüzeyi sayesinde başarılı bir av gerçekleştiren araştırma ekibi, Montana State University'den araştırmacılar ile birlikte, farklı bakteri toplulukları hakkındaki keşiflerini ve analizlerini Journal of Power Sources'da yayımladı.

Bu araştırma, görece bazik, alkalin bir sıcak su ortamından bu tip bakteri örneklerinin toplandığı ilk araştırma olma özelliği taşıyor. Araştırmacılara göre, bahar aylarında sıcaklığı 45 ila 95 santigrat derece arasında değişen bu habitattan toplanan örnekler çok ciddi bir bilimsel konu mankeni olmasalar da, insanlığın yüzleştiği en büyük sorunlara cevap arayışında çok yararlı olabilirler: çevre kirliliği ve sürdürülebilir enerji.

Toksik çevre kirleticilerini tüketim malzemesi olarak kullanıp, daha az zararlı materyallere çevirebilen ve bu süreçte de elektrik üretebilen bu bakteriler bunu katı bir takım yüzeylere veya metallere elektronlarını geçirirken küçük de olsa bir elektrik akımı yaratıyor.

Haluk Beyenal ise bu üretimin düşük elektrik gücü gerektiren uygulamalar da kullanılabileceğini belirtiyor.

Araştırmada bahsi geçen sıcaklıklardaki su ortamlarından 32 gün gibi uzun sayılabilecek bir sürede örnek toplayabilmek için, Abdelrhman Mohamed ucuz, sıcak suların içerisinde uzun süreler dayanabilen ve taşınabilir bir potantiyostat (gerilim ayarlamayı sağlayan bir elektronik aparat veya gerilim denetleci) icat etti.

Bu bakterilerin uzun uğraşlar gerektirmeden, laboratuvar ortamlarında ve hatta endüstriyel ölçekte üretimleri yapılarak birer güç kaynağı olarak kullanılabileceğini düşünebiliriz. Öyle ki, hali hazırda tüm biyolojik yaşamın ayrılmaz bir parçası olarak serbest elektronların aktarılması, moleküllerden moleküllere iletilmesi, hücreler arasında iletimi ve bu hareketlerden kimyasal bir takım reaksiyonların başlatılması veya bu reaksiyonlara enerji sağlanması gerçekleşirken, buradaki konu mankeni bakteriler de kendilerinin dışındaki metallere veya minerallere üzerlerindeki mini kıl benzeri kablo görevi gören yapılar ile bu elektronları aktarıp enerji açığa çıkarabiliyor.