Baran Bozdağ
Görsel Telif: FRIS/Tohoku University.

Gökbilimciler, yeni doğan dev bir yıldızı koza gibi saran moleküllerin oluşturduğu bir 'sıcak moleküler çekirdek' keşfettiler. Bu keşif ilk kez ve bizim galaksimizin dışında gerçekleşti. Ekstragalaktik sıcak moleküler çekirdeklerin ilk gözlemsel çalışması adına son derece önemli bir ilk adım niteliği taşıyan keşif, evrenimizin saklı kimyasal çeşitliliğine de meydan okuyor. Bu önemli gelişme tüm detayları ile The Astrophysical Journal'de yayımlandı.

Tohoku University, University of Tokyo, National Astronomical Observatory of Japan ve University of Tsukuba araştırmacılarının ortaklaşa bir biçimde ve Şili'deki Atacama Large Millimeter/submillimeter Array'den yararlanarak (ALMA) gerçekleştirdikleri gözlemlerde Büyük Macellan Bulutu'nun içinde bulunan bir yeni doğan yıldız tespit edildi. Galaksimize en yakın bulutsulardan olan Büyük Macellan Bulutu benzer birçok keşifte de keşfedilen gök cisim ve olaylarının yatağı niteliği taşıyor.

Tespitin sonucunda, farklı moleküler gazların yaydığı bir dizi radyo salınım çizgisine rastlandı ki; bu da gözlemlenen yeni doğan yıldız ile birleşik halde sıcak bir moleküler çekirdeğin varlığına işaret ediyordu.

Gözlemlerin ortaya çıkardıklarına göre, Büyük Macellan Bulutu içindeki sıcak moleküler çekirdek, galaksimizdeki benzerleri ile karşılaştırıldığında çok farklı kimyasal kompozisyona sahip görünüyor. Daha özele inilecek olursa sonuçlar gösteriyor ki metanol gibi basit organik moleküller bu dev bulutun içinde yetersiz şekilde bulunuyor. Bu da yaşamın doğuşu için olmazsa olmaz niteliğindeki daha büyük organik moleküler türlerin oluşumunu zorlaştırıyor.

Araştırma ekibi, Büyük Macellan Bulutu'nun kendine has galaktik ortamında, yeni oluşan bir yıldızın etrafında moleküllerin oluşum süreçlerinin de etkilendiğini öne sürüyor. Araştırmacılara göre kimyasal kompozisyonda gözlemlenen bu tekilliğin sebebi de aynı olabilir.

Araştırmanın başyazarı Dr. Takashi Shimonishi'ye göre de ekstragalaktik bir sıcak moleküler çekirdeğin ilk keşfi olarak bu araştırma ile yeni jenerasyon teleskopların galaksimizin dışındaki astrokimyasal fenomenleri çalışmakta ne kadar etkili olabileceği görülmüş oldu.

Gözlemler, yıldızları ve gezegenleri oluşturan materyallerin kimyasal kompozisyonlarının bildiğimizden ve beklediğimizden çok daha çeşitli olabileceğine işaret ediyor.

Kaynak: Takashi Shimonishi, Takashi Onaka, Akiko Kawamura, Yuri Aikawa. THE DETECTION OF A HOT MOLECULAR CORE IN THE LARGE MAGELLANIC CLOUD WITH ALMA. The Astrophysical Journal, 2016; 827 (1): 72 DOI: 10.3847/0004-637X/827/1/72