Dünyanın En Eski Renkleri Keşfediliyor

Görsel Telif: The Australian National University

The Australian National University (ANU) bilimcileri, jeolojik kayıtlardaki en eski renkleri keşfetti. Afrika’daki Sahara Çölü altında yatan dev kayalarda 1.1 milyar yaşında parlak pembe pigmentler çıkartıldı ve bunların şu ana kadar bulunan en eski pigmentler olduğu açıklandı.

Dr. Nur Gueneli, Batı Afrika’da bulunan Mauritania’daki Taoudeni Havzası’ndaki marin siyah şistlerinden (killi toprak) elde edilen pigmentlerin yarım milyar yaşından daha yaşlı olduğunu belirtiyor. PhD çalışmalarının bir parçası olarak topladığı örneklerin pigmentasyon tarihine oldukça güçlü veriler sağladığı düşünülüyor.

Dr. Gueneli’nin açıklamasına göre, parlak pembe pigmentler çok eski fotosentetik organizmaların ürettiği klorofillerin moleküler fosilleridir ve bu organizmalar çoktan yok olmuş okyanusların sakiniydi. Kan kırmızısı renkten mora kadar birçok renkte görünebilen konsantre haldeki bu pigmentler, dilüte edildiğinde yani seyreltildiğinde pembemsi bir renk almaktadır.

Milyar yıllık kayaları toz haline getiren araştırmacılar, molekülleri çıkartıp analize tabi tuttu. Antik pigmentlerin iyi derecede analiz edilmesi minik siyanobakterlerin milyarlarca yıl önce okyanuslardaki besin zincirinin en alt halkasını oluşturduğunu neredeyse kesin bir şekilde tekrar gösterdi. Bu da o dönemde büyük hayvanların neden var olmadığını gösteriyor.

Araştırmacılara göre, büyük ve aktif organizmaların ortaya çıkışının, daha büyük yemek ve besin parçalarının bulunmamasından kaynaklı olarak engellenmekte olduğu bu şekilde görülmüş oluyor. Halen mikroskobik de olsalar, algler siyanobakterlere göre binlerce kez daha büyük organizmalardır ve bu halleri ile daha zengin besin kaynaklarıdır.

Siyanonakteriyal okyanuslar ve okyanus ekosistemleri yaklaşık 650 milyon yıl önce, algler hızlıca bu alanları işgal etmeye başlayıp kompleks organizmaların ve ekosistemlerin evrimi için gerekli olan enerjiyi üretmeye başlayınca hızla yok olmaya ve azalmaya başladı. Bu hareket de büyük hayvanların ve hatta sonunda insanların ortaya çıkmasına kadar ilerledi.