Baran Bozdağ
The Scripps Research Institute (TSRI) bilimcileri tarafından yönetilen bir grup, kargo görevi yapan ve daha bir çok kritik görev üstlenen moleküler temel bir yapısal organizasyonu çözümledi.
Biyologlar uzun zamandır bu moleküler motorun 'dinein-dinaktin kompleksi' nasıl çalıştığını araştırıyorlardı. Kompleksin büyük bir yapısı olması, yüksek esnekliği ve 10.000'den fazla altbirimi sebeplerinden ötürü kompleksi küçük parçalar halinde çalışıyorlardı.

2015 yılında Nature Structural & Molecular Biology dergisinde yayımlanan, TSRI'den bir biyolog olan Gabriel C. Lander önderliğinde yürütülen araştırmada, dinein-dinaktin kompleksinin tüm yapısı görüntülendi. Bu çalışma dinein motorunun regülasyonu ile ilgili  kritik bakış açıları kazandırdı. Bu bakış açıları sayesinde yapısal bir sistem kurulabiliyor, ve sistemdeki hataların Huntington, Parkinson, Alzheimer hastalıkları ile bağlantısı da teşhis edilebiliyor.

Eşi Görülmemiş Detay

Dinein ve dinaktin proteinleri normalde mikrotübüllerde (hücre içi damar sistemi) hücresel aktivitelerde birlikte çalışır. Bu aktiviteler, hücre bölünmesinden hücre içi mRNA taşımasına kadar bir çok aktiviteyi kapsıyor. Kompleks aynı zamanda nöron gelişiminde ve yenilenmesinde de etkili. Kompekste oluşan bir problemin de Huntington, Parkinson ,Alzheimer ve ALS hastalıkları ile de bağlantısı olduğu görüldü. Buna ek olarak, bazı virüsler (siğil, bel soğukluğu, HIV) dinein-dinaktin kompleksini esir alarak onunla birlikte hücre içlerine ulaşabiliyor.

Kompleksin nasıl göründüğünü ve nasıl çalıştığını anlamak medikal olarak çok büyük bir kullanım alanına ve öneme sahip. Kompleksi çalışmak için, önce laboratuarda dinein ve dinaktin parçaları ayrı ayrı üretildi, ki kendileri bile bir çok alt birimleri olduğundan yeterince karmaşıklar.Bu proteinler mantarlardan memelilere kadar evrimsel olarak korunmuş ve çok değişmemiş durumdalar. Elektron mikroskobu ile proteinler iki boyutlu olarak görüntülendi. Bu yapısal veriler eşi görülmemiş detaylara sahip ve alt birimler daha önce hiç görüntülenmemişti bile. Ekip daha sonra görüntüyü daha açık hale getirecek ve örneği daha pür hale getirecek yeni bir yaklaşım geliştirdi ve kompleksi iki protein bir aradayken mikrotübül - demiryolu benzeri bir yapı -  içinde görüntüledi. Burada kompleks kargo görevini yapıyor. Bu yöntem de ilk kez olarak yapıldı ve bu kompleks ilk kez bu şekilde görüntülendi.

Limitleri Zorlamak

Mikrotübül içine nasıl yerleştiği ve nasıl sığdığı görsel datasından kolayca anlaşılabiliyor. Tek yönlü çalışan bu molekül, mikrotübül içerisinde nasıl çalışıyor olduğu izlenilebildi. Ekip daha yüksek çözünürlüklü görüntüler yakalamayı hedefliyor, hatta mümkün olduğunda üç boyutlu görüntü hedefleniyor. Bunun için ise elektron tomografisi kullanılacak.

Araştırma Referansı: "Structural organization of the dynein-dynactin complex bound to microtubules," DOI: 10.1038/nsmb.2996